Met de introductie van de Aprilia Dorsoduro 900 in 2017, leek het gat met de Ducati Hypermotard 939 verder gedicht, maar de 900-versie van de Dorso was nog altijd een stuk braver dan wel praktischer dan de Ducati; meer een allroad dan een dikke supermotard. Niet heel raar dat een Tuareg 900 ons daarom als een goed idee klinkt.
In een vergelijkingstest in MOTO73 waarbij de Ducati Hypermotard 939 het opnam tegen de Aprilia Dorsoduro 900 was de conclusie duidelijk; de Hypermotard is waanzinnig, maar ook waanzinnig onpraktisch, terwijl de Dorsoduro met zijn ruime zit en vriendelijke blok de nodige waanzin juist ontbeerde. Toen al opperden we een meer allroad-achtige op basis van het 900 Dorsoduro-blok, waar motorfantast en -tekenaar Oberdan Bezzi scherp op inhaakt.
De conclusie toen was dat een Caponord 900 de beste keuze zijn zou, maar dat was voor het meer offroad-waardige middenklasse-allroadsegment de huidige explosieve groei meemaakte. De Tuareg 900 die Bezzi hier laat zien is duidelijk meer Triumph Tiger 800 XCa of KTM 790 Adventure R dan een XRt-Triumph of S-versie van de 790 Adventure – een opmerking en zeker geen klacht.
Bezzi’s rendering staat op Metzeler Karoo 3-rubber – hetzelfde als KTM standaard onder de 790 Adventure R monteert – en moet dus bovenal een avonturen machine voor de ongebaande paden voorstellen. Afgaand op het uiterlijk kan geconcludeerd worden dat dat meer dan goed gelukt is.
Komen we wel terug bij de potentiele Caponord 900, want als dit een offroad-achtige is, dan kan een Caponord 900 – als de straat-allroad – prima bestaan naast een eventuele Tuareg 900.
Afbeelding: Oberdan Bezzi