UPDATE 2-9-2011
Een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens heeft niets te maken met verkeersveiligheid. Niet de inhalende vrachtwagenchauffeurs, maar automobilisten die niet ver genoeg vooruitkijken zorgen voor gevaarlijke situaties op de weg. Dat schrijft voormalig landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee donderdag op zijn weblog aldus De Telegraaf.
“Veel kiezers zien dat inhaalverbod wel zitten. Ik begrijp dat best”, schrijft hij. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot opperde het inhaalverbod onlangs en kreeg daarvoor brede steun. Spee legt het probleem dus bij automobilisten en ook motorrijders.
“Ze komen met 120 of 130 kilometer per uur aanblazen en moeten ineens vol in de ankers omdat er een vrachtauto ‘plotseling’ gaat inhalen. Alles wat daar achter zit moet – omdat er vaak veel te weinig afstand wordt gehouden – ook vol in de remmen. Het geheel veroorzaakt een harmonica-effect naar achteren”, schrijft Spee, die vindt dat vrachtwagenchauffeurs geen blaam treft.
Automobilisten jakkeren liever door en vinden het uitermate storend om zich te moeten inhouden. “Ja en de meeste kiezers van meneer Aptroot rijden toch in een personenauto!”
BERICHT 23-8-2011
De VVD wil met een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens een einde maken aan vele onnodige opstoppingen op de snelwegen. Tergend langzame inhaalmanouvres zijn de grootste regeringspartij een doorn in het oog.
De VVD vindt het hoog tijd voor de herinvoering van een minimumsnelheid van zeventig kilometer per uur, zodat de vaart er op de rechterrijstrook ook enigszins in blijft. “Vrachtwagenchauffeurs gaan elkaar vaak met één of twee kilometer per uur inhalen en veroorzaken zo gevaarlijke situaties en opstoppingen”, aldus VVD-Kamerlid Aptroot. Lees het hele verhaal vandaag in De Telegraaf.
Foto: ANP