zondag 26 januari 2025

Vragenvuur: test van de 2025 Kawasaki Z900

Kawasaki’s populaire Z900, een van de best verkopende naked bikes van dit moment, heeft een aanzienlijke update gekregen voor 2025. Om te achterhalen of deze update ook een verbetering inhoudt, spraken we met onze redacteur vlak nadat hij een volledige testdag met de motor had afgerond.

Motor.NL: Vertel eens: wat heb je vandaag ontdekt?

Thierry Sarasyn: Ik heb de 2025 Kawasaki Z900 getest in de buurt van Benidorm en ik ontdekte dat deze populaire toeristische bestemming in drukke maanden bijna 550.000 inwoners heeft. In 1970 waren dat er nog maar 12.000. Dat vind ik opmerkelijk.

Motor.NL: Als we demografische gegevens willen, kunnen we beter de universiteit bellen. Wat moeten we echt weten over de nieuwe Z900?

Sarasyn: (zonder enige schaamte) Haha! Het is nog steeds een motor met een geweldige fun-factor, maar op verschillende gebieden is hij, laten we zeggen, wat volwassener geworden. En zie dat vooral niet als ‘braaf’ of ‘saai’, want dat is hij absoluut niet!

Motor.NL: Wederom, als we onduidelijke antwoorden willen, kunnen we beter een politicus bellen. Wat bedoel je precies?

Sarasyn: (onbewogen) Ik heb het over verschillende aspecten: een sterker middengebied, soepel rijden bij hoge toerentallen, verbeterde elektronische ondersteuning en een standaard quickshifter. Daarnaast is er een nieuw, groter TFT-dashboard met meer functies, een ander zadel, een beter achterlicht en een upgrade van de Rideology-app – zelfs met spraakbesturing. Ik kan nog wel even doorgaan. Dit zal ik ook behandelen in de test die morgen verschijnt. Maar wat je vooral krijgt met deze motor zijn de prestaties van een topsporter, de uitrusting van een high-end motor, en dat komt bovenop de speelsheid en het krachtige imago dat de motor al had. Het is dus een zeer compleet pakket.

Motor.NL: Duidelijk. Werkt het ook echt?

Sarasyn: Zeker. We hebben uitsluitend de standaardversie getest. De SE-uitvoering – met onder andere een Öhlins achterschokbreker, volledig instelbare Showa voorvork en Brembo remmen – zal zeker voordelen bieden op sportief gebied, maar daar hebben we nog niet mee gereden. Deze ‘standaard’ Z900 biedt een prima balans tussen comfort en sportiviteit. Hij moedigt je aan om te pushen, maar op plaatsen waar dat minder verstandig is – zoals in een dorp, op een natte weg of op de hotelparkeergelegenheid – blijft het comfort heel goed. De motor presteert zowel bij sportief als ontspannen rijden uitstekend. Enkele collega’s hebben de veervoorspanning aangepast en merkten een verbetering in sportiviteit, maar ook een nerveuzer gedrag dat bij lage snelheden minder prettig was dan in de standaardinstelling.

Motor.NL: Wat is jouw keuze?

Sarasyn: Ik kies voor de standaardafstelling. Dit heeft verschillende redenen. Comfort tijdens normaal gebruik is ook belangrijk. Daarnaast vind ik dat als deze instelling niet voldoende is, je veel te hard rijdt op de openbare weg. Op sommige bergwegen hebben we snelheden en hellingshoeken bereikt die je ook op een circuit zou verwachten. Dat lijkt me genoeg, toch? Het blijft me verbazen dat je met een schroevendraaier in vijf minuten een beter resultaat kunt behalen dan een team van Japanse ingenieurs met veel ervaring, kennis en jarenlang testen. Hoe dan ook, het is heerlijk rijden hier, met ongeveer twintig graden, bijna lege wegen vol bochten en perfect asfalt. Good day at the office.

Motor.NL: Aangezien je nu toch als elke aspirant-hipster Engels door je Nederlands mengt: Any famous last words?

Sarasyn: Yes! Ik vind dat Kawasaki hier veel passie toont. Ze hebben een motor die al als ‘zeer goed’ bekend stond, ingrijpend veranderd. Dat brengt wel een risico met zich mee en alleen bedrijven die passie in hun beleid hebben durven zo’n risico te nemen. Anders blijf je veilig spelen. Kawasaki heeft dat niet gedaan; ze hebben de Z grondig aangepast en – goed voor ons én hen – ook verbeterd. Ik zal dat in detail uitleggen in de test die snel op deze website verschijnt.

Motor.NL: We kijken ernaar uit!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen