Tekst: Jan Kruithof
Zero Motorcycles is volwassen geworden. Zo’n zeven jaar gereden reed ik een Zero waarop het rijden fantastisch was, sensationeel zelfs want zonder noemenswaardig geluid. Maar als motor kon de Zero me niet overtuigen. Dat was zeven jaar geleden en nu kan ik met gerust hart stellen dat Zero volwassen is geworden. Een bijzondere, 130 km-lange rit met de Zero SR/S langs de middellandse zee maakte mij wel duidelijk.
Waardoor heeft Zero zich laten inspireren?
De Zero SR/S is een heel strakke motor met een luxe uitstraling en een krachtig silhouette. De Zero doet me zelfs denken aan een Ducati of een Triumph. Zero heeft dan ook veel werk gestoken in het design van de SR/S, die de sporttour pedant is van de SR/F is, de elektrische naked die een half jaar geleden werd geïntroduceerd. Lucht- en ruimtevaart waren de inspiratiebronnen en tijdens de presentatie werd veelvuldig gebruik gemaakt van woorden als wolken, luchtledig en gewichtloos. Eenmaal werd zelfs gerept over Electric Zen. Zero zoekt nog naar woorden om het bijzondere te duiden van elektrisch motorrijden. Dat bijzondere vind ik ook in de stroomlijn. Die oogt zo aalglad, alsof de rijwind er geen vat op kan krijgen. Het is ook een soort van onzichtbaar op de motor bevestigd, zonder dat je ergens boutjes ziet.
190 Nm koppel, is dat niet bruut?
De Zero SR/S accelereert als een dolle, overigens zonder dat het koppel je al te zeer verrast. De ZF75-10 aandrijving wordt door het Cypher III OS – het operating system dat alle processen van de zero aanstuurt – zo afgeregeld dat koppel (190 Nm) en vermogen (110 pk) geleidelijk worden afgegeven. Toch is het in de Sport-modus mogelijk – de bruutste instelling – binnen drie seconden 100 km/u – op de teller- te kunnen rijden. Dat gaat moeiteloos, je hoeft immers niet te schakelen.
Wat is de actieradius van de SR/S?
Aan die Sport-modus kleeft wel een nadeel: het beperkt de actieradius van de SR/S behoorlijk. Beter kun je de Street-modus inschakelen. De zero is dan nog steeds razendsnel, maar gaat wel zuiniger om met de ZF14.4 li-ion accu’s. De andere modi zijn Rain en Eco, die vermogen en koppel nog verder intomen. En dan heb je nog tien persoonlijke instellingen… Zero geeft een topsnelheid van 200 km/u op als mogelijk en een actieradius tot 320 km. Dan moet je wel heel erg je best doen en op de snelheid letten. Of motorrijden dan nog zo leuk is… Realistischer is rond een actieradius rond de 200 km/u, afhankelijk van je rijgedrag en of je voor de powerpack of de Rapid Charger hebt gekozen. Beide kan namelijk niet.
Hoe veel tijd vergt het opladen?
De Powerpack is een extra accupakket dat bovenop de standaard accu’s ligt, onder de tank. Je hebt dan beduidend meer actieradius, maar je kunt ook langer met de Sport-modus spelen. De Rapid Charger beperkt het AC-laden van 100% lege accu’s naar 100% volle beperkt tot goed een uur, afhankelijk van het tijdstip. In de middag of s nachts laadt sneller dan in de morgen of aan het einde van de middag. Laad je de zero op met het stopcontact thuis, weet je zeker dat je zero s morgens weer over volle accu’s beschikt. Dat doe je natuurlijk ‘s nachts wanneer de Kw’s goedkoper zijn. En je steekt niet ‘s nachts pas de stekker in het stopcontact, dat doe je als je thuiskomt en laat het moment van opladen over aan de app. Die app heeft overigens nog tal van andere praktische oplossingen.
Hoe zit het met de veiligheidsvoorzieningen?
Moeiteloos rijden was een toets waaraan de SR/S moest voldoen, de andere was moeiteloze beheersing. Om die reden werd het Bosch Motorcycle Stability Control (MSC) geïnstalleerd. Dat controlesysteem heeft allerlei veiligheidsvoorzieningen als bochten ABS, ABS, tractie controle etc. Nu kun je je volledig concentreren op het rijden en 100% genieten van de rit. Doorgaans gaan beide hand in hand, zo ook bij de SR/S. Tijdens het rijden over de bochtige weg langs de middellandse zee geeft de zero veel vertrouwen. Enerzijds zijn de Pirelli Rossa III’s – sporttourbanden – een zekere factor, anderzijds de vering en de remmen. Voor de vering is gekozen voor een volledig instelbare set Showa’s, de radiale voorremmen en achterrem zijn betrokken van het Spaanse J. Juan. Dat zijn niet de meest premium remmen, maar ze voldoen zeer goed. Ze zijn goed te doseren en bijten stevig door maar niet te hard.
Wat vind jij er eigenlijk van?
Ik ben zeer onder de indruk van de Zero SR/S. Dat ie bijna geluidloos kilometers aaneen rijgt, vind ik steeds meer een voordeel. Tijdens een fotosessie reed een zestal customs langs, met luide pijpen. Eerlijk gezegd ergerde ik mij eraan. Met de Zero kun je je hobby beoefenen zonder iets of iemand tot last te zijn. En dat is in tijden waarin we elkaar steeds minder ruimte gunnen een groot goed. Ik ben het roerend met je eens dat de Zero SR/S stevig aan de prijs is (vanaf 21.900, -), maar de prijs is ook relatief. Kosten voor onderhoud en brandstof zijn ook stukken lager. En dat is ook wat waard.