De 2022 Honda NT1100 is de meest logische stap die Honda in zijn modellen-gamma kon zetten. Maar verwar logisch niet met gemakkelijk. Het is makkelijker gezegd dan gedaan om een goede sport-tourer op de markt te brengen. In Spanje voelde collega Thierry Sarasyn de 2022 Honda NT1100 voor het eerst aan de tand.
Vertel op! Hoe verliep de test?
Thierry: Veel geluk gehad met het weer, de Spanjaarden die een dag voor ons reden, hadden nirts anders dan regen en mist. Wij konden de NT testen onder ideale omstandigheden.
Daar horen we graag meer over…
Thierry: Na een paar minuten voelde de NT al zo vertrouwd aan als mijn Nike-sneakers. Dat komt vooral omdat hij zo bruikbaar en wendbaar is. Eerste vaststelling: dit ding stuurt zo goed, dat je nauwelijks kunt geloven dat dit een 1100 is met een gedeelde basis met de Africa Twin. Niet dat Honda’s adventure slecht stuurt, maar dit is een niveau hoger. Mag ook wel voor een pure wegmotor, maar toch… verrassend. Het blijft een 1100, hé.
Vergeleken worden met een paar oude sloffen, ze zullen er blij mee zijn bij Honda…
Thierry: Zo bedoel ik het niet. Het gaat om het instant-vertrouwen dat de NT wekt en zijn grote gebruiksvriendelijkheid. Je bent gewoon erg snel vertrouwd met de motor. En het blok, tja, dat heeft zoveel gezichten omdat er ook vijf rij-modi zijn. In dit geval ook nog eens aangevuld met 4 DCT-instellingen en een aanpasbare motorrem. Hoe dan ook wordt eens te meer duidelijk dat 105 pk meer dan voldoende is voor de openbare weg. We hebben stevig doorgereden en kamen nooit vermogen tekort.
Andere opvallende vaststellingen?
Thierry: Een paar. De windbescherming is zeer goed, het comfort hoog en de basisuitrusting compleet. Hij is erg wendbaar voor een 1100. Op een smalle bergweg, maakten we moeiteloos een 180°-bocht tijdens de fotosessie. Op dat vlak is hij net als die andere NT, de 700 Deauville. Natuurlijk veel completer en volwassener – maar die gebruiksvriendelijkheid is kenmerkend voor alle NT’s en dat heeft deze dus ook.
Meer een Deauville dan een Pan European, dus?
Thierry: Hij is beide. En tegelijk geen van beide. Wie al jaren op een nieuwe Pan wachtte, zal hier meer dan blij mee zijn. Maar hij heeft ook dat no-nonsense gemak van elke NT. En je kunt er aardig sportief mee uit de hoek komen. En dat zorgt dan er dan weer voor dat het toch ook opwindend blijft. Want té gemakkelijk en gebruiksvriendelijk zou je ook als saai kunnen bestempelen. Dat is nier niet het geval.
De olifant in de kamer: toerfans beweren dat deze motor een cardan had moeten hebben.
Thierry: Niet mee eens. Om twee redenen: een sport-touring mag ook als een Gran Turismo bekeken worden en daar kan net zo goed een ketting op. Maar bovenal: moderne kettingen hebben niet meer dat intensieve onderhoud nodig. De vooruitgang daar is groot geweest. Met een beetje moderne ketting komt je 50.000 km ver en je hoeft er amper naar om te kijken. En er zit een middenbok op, hé, dus als er al onderhoud is, is het een fluitje van een cent.
Enig zich op het comfort voor de duo?
Thierry: We hebben naarstig gezocht, maar niemand gevonden. Wel opvallend: het DCT-systeem is aangepast aan de specifieke noden van een sport-touring en daar hoort ook een nog vlotter schakelgedrag bij. En dat is niet alleen goed nieuws voor de rijd(st)er, maar ook voor de passagier.