Al een tijdje geleden mochten we in Lissabon, Portugal, de nieuwe BMW CE 02 uitproberen – het nieuwste wapen van BMW in druk stadsverkeer. Testrijder Laurent maakte deel uit van de allereerste groep journalisten ter wereld die deze BMW met elektrische aandrijving onder handen mocht nemen. Hier zijn de eerste indrukken…
Motor.NL: Wow, wat een aparte machine… Is het nou een scooter of een motorfiets?
Laurent: Ja, de CE 02 is inderdaad een beetje verwarrend als je probeert er een label op te plakken. Op basis van de naam zou je denken dat het gewoon de kleine broer is van de elektrische scooter CE 04. Maar in werkelijkheid voelt het meer als rijden op een kleine motorfiets, zonder dat je hoeft te schakelen. BMW zelf noemt het een “’eParkourer’. Een beetje vreemde naam misschien, maar eigenlijk vat het wel goed samen waar dit beestje voor staat: een ‘e’-voertuig – dus elektrisch zoals je al begreep – dat maar één doel heeft: zich vol overgave storten op jouw stedelijke parcours.
Kun je alles doen wat je wilt met deze motor?
Nee, de CE 02 is duidelijk bedoeld voor gebruik in de stad. Maar binnen die context is hij ontzettend veelzijdig. In het drukke verkeer en in het stadscentrum zorgt hij echt voor plezier. Hij is licht, wendbaar en gemakkelijk te besturen: de CE 02 zal zowel beginners als ervaren rijders laten genieten van een puur gevoel van rijplezier. En als je even een uitstapje wilt maken naar de snelweg, geen probleem! Hij haalt moeiteloos meer dan 90 km/u. Bovendien kun je zonder problemen over stoepranden springen, kasseien trotseren of zelfs offroad gaan.
Klopt het dat er twee verschillende varianten beschikbaar zijn?
Absoluut! Als je minimaal 18 jaar oud bent, kun je het model met een maximumvermogen van 11 kW rijden – precies wat wij vandaag hebben kunnen ontdekken. De versie met 4 kW is daarentegen begrensd tot 45 km/u en kan al bestuurd worden door houders van het AM-rijbewijs, vanaf 16 jaar oud. De versie met 11 kW haalt maximaal 95 km/u en heeft een actieradius van meer dan 90 km, terwijl hij slechts 132 kg weegt. De versie met 4 kW is nog lichter, namelijk 119 kg. In beide gevallen is de zithoogte zeer toegankelijk: 750 mm. Voor de basisuitvoering moet je rekenen op €8.250 en voor de ‘AM-variant’ op €7.250.
Maar het is behoorlijk prijzig…
Ja, dat klopt inderdaad. BMW blijft natuurlijk wel een premiummerk en elektrische voertuigen zijn momenteel nog steeds duur. Dus als je het vergelijkt met een kleine benzine motorfiets, kan dat even slikken zijn. Maar als je kijkt naar andere elektrische concurrenten, biedt BMW vergelijkbare capaciteiten voor minder dan €14.000! Vanuit dat perspectief is de CE 02 eigenlijk best betaalbaar… Zeker omdat hij al standaard uitgerust is met handige features zoals LED-verlichting, een USB-aansluiting, een TFT-scherm, keyless starten, stabiliteitscontrole en zelfs achteruitrijmogelijkheid! En op de variant met 11 kW zijn er ook nog verwarmde handgrepen aanwezig.
Het ontwerp is ook behoorlijk uniek…
Ja, dat heeft BMW bewust gedaan. Ik denk dat vooral de jongere generatie het ontwerp enorm zal waarderen. De CE 02 kan bovendien grotendeels worden aangepast: je kunt het windscherm, zadel, bagagemogelijkheden en decoraties helemaal naar wens personaliseren om hem extra bijzonder te maken.
Je lijkt behoorlijk overtuigd te zijn…
Ja, ik vind echt dat de CE 02 perfect is voor stadsverplaatsingen en voor iedereen die elektrische mobiliteit op twee wielen wil ervaren. Bovendien kun je de batterij eruit halen en duurt het minder dan drie uur om het op te laden! Oké, ik moet gaan nu. Mijn shuttle naar het vliegveld is gearriveerd…