De rolkoffer met alle motorkleding kan thuisblijven, de wieltjes zouden hopeloos vastlopen in het zachte woestijnzand van Marokko. Redacteur Ad van de Wiel is de goudvink van deze week, hij pakt zijn rugzak straks – midden in de woestijn – uit in een nomadentent. Wat maakt de nieuwe Triumph zo geschikt voor deze omgeving?
Triumph introduceert gelijktijdig de straatgerichte XR en de meer offroadgerichte XC. De eerste krijgt een parcours met veel asfalt voorgeschoteld, de tweede mag zich bewijzen op de onverharde wegen rondom Marrakesh. Een kleine update is geen luxe in een categorie motoren die steeds competitiever wordt. BMW heeft de F850GS volledig vernieuwd, KTM’s 790 Adventure zit er aan te komen en Honda verfijnde de Africa twin nog maar eens. De middenklasse allroad is populair en terecht ook. Ze bieden meer dan voldoende comfort en vermogen, zijn lekker handelbaar en kosten niet direct een vermogen.
Afgelopen jaar reed MOTO73 dertigduizend kilometer met de Tiger 800 XCa duurtester. Waar kijkt ervaringsdeskundige Ad van de Wiel naar uit bij de nieuwe? ‘De Nissin remklauwen hebben plaatsgemaakt voor exemplaren van Brembo. Hopelijk acteren die vooral vooraan iets enthousiaster. Hopelijk verhogen de kortere eerste versnelling en de gretigere gasreactie de pret. Vooral offroad moest je de oude Tiger iets te veel in toeren jagen om lekker speels een korte bocht uit te jagen. Tot slot ben ik nieuwsgierig naar de nieuwe zitpositie. Het stuur staat dichter naar de bestuurder en dat moet een actievere houding opleveren.’
Triumph pakt ook het comfort aan. Het windscherm is voor het eerst verstelbaar en dat kan het verschil maken tussen gek worden van de turbulentie en in perfecte rust rondrijden. Het zadel krijgt een dikkere schuimlaag, maar eerlijk gezegd zat ook het oude zadel als een fauteuil. Zitten is leuk, maar staan op de steppen door het onverharde rijden is nog veel leuker. De Tiger heeft maximaal zes rijmodi. Bij de nieuwe rijmodus Off-Road Pro (voor de XC) worden ABS en tractiecontrole uitgeschakeld voor de meest offroad-gerichte Tiger-setup ooit. Overigens hebben de offroadgerichte XC-modellen WP-vering en de straatgerichte XR-modellen Showa.
Het vertrouwde dashboard maakt plaats voor een verstelbaar TFT-display. Het biedt de keuze uit zes verschillende lay-outs. Een omgevingslichtsensor past de intensiteit van het scherm aan bij wisselende weers- en lichtomstandigheden. Nu we het toch over licht hebben. Vooraan komt een volledige LED-koplamp met day running lights. Dit weekend maken we de eerste meters met de vernieuwde Tigers in Marokko. In MOTO73 nummer 5 lees je er alles over.