In 2019 onthulde Kawasaki de Ninja ZX-25R, misschien wel de spannendste motorfiets met kleine cilinderinhoud van de Japanse fabrikant van de afgelopen tijd. Waarom? Omdat de ZX-25R werd aangedreven door een 249cc-viercilinder die 50 pk leverde bij een stratosferisch toerental van 15.500 tpm, met een maximum toerental van 17.000 tpm.
Helaas was de ZX-25R vanwege de emissienormen slechts in een handvol landen verkrijgbaar en heeft het overgrote deel van de wereld niet kunnen ervaren wat deze motorfiets allemaal te bieden had. Maar daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen. Er gaan al een tijdje geruchten over een 400cc-motorfiets met vier-in-lijn-blok, de ZX-4R. Het ziet ernaar uit dat deze motorfiets binnenkort het daglicht zal zien.
Young Machine, een publicatie die vrij betrouwbaar is met informatie over nieuwe Japanse motorfietsen, heeft in haar februari-nummer vermeld dat ‘een testwaarneming van een nieuwe machine die de Ninja ZX-4R lijkt te zijn naar de redactie is gestuurd’. Wat meteen opvalt, is dat de ZX-4R visueel is afgeleid van de topper in het Kawasaki-gamma, de ZX-10R.
Verwacht wordt dat de ZX-4R zal beschikken over een uitgebreid pakket eersteklas hardware en elektronica, aangezien de kleinere ZX-25R zeer goed was uitgerust. Die laatste had een Showa SFF-BP (Separate Function Fork-Big Piston)-voorvork en Kawasaki’s back-link achtervering. Hij bood ook tractiecontrole, een ‘op- en terugschakel’ quick-shifter en rijmodi.
Er is nog geen informatie over het motorblok dat de motorfiets zal aandrijven, maar we zouden een piekvermogen van 80 pk kunnen zien. Als dat zo is, gaat de Kawasaki ZX-4R de concurrentie met motorfietsen als de Yamaha R7 en Aprilia RS 660.
Bron: Young-Machine, MCN