Ducati heeft nooit de uitgesproken neiging gehad om beginnende motorrijders aan te moedigen een Ducati te rijden met behulp van uitdrukkelijk toegewijde modellen.
Zeker, de toewijding voor de WorldSBK heeft geleid tot een motor voor op de weg zoder weerga, maae wel beperkt tot de financieel redelijk onafhankelijke liefhebber. Maar een beginnende motorrijder die droomt van de MotoGP en idolaat is van de prestaties van Dovi en Petrux, zou toch ook de mogelijkheid moeten hebben een Ducati sportmotor te bezitten?
Geen keus
Liefst een Ducati die lijkt op een Desmosedici, zonder dat-ie levenslang aan het afbetalen is. Maar wat staat er bij de dealer? Een Scrambler? Een kleine Monster? En wat hebben ze met de MotoGP of WorldSBK?
Wat als Ducati een ‘echte’ sportmotor zou maken. Eentje die technisch zo eenvoudig mogelijk is, met het luchtgekoelde blok en het rijwielgedeelte van de Café Racer, maar wel met kwaliteitsremmen en goede vering. Hoe zou zo’n fantastische race-prototype eruit zien?
De Superdesmo R zou zo moeten zijn: zuinig, robuust en gemakkelijk in onderhoud, maar in alles een Ducati… authentiek.
Meer mooie motoren van Oberdan Bezzi, staan op zijn website MOTOSKETCHES
“maar wel met kwaliteitsremmen en goede vering” er zit op een Scrambler standaard al veel betere kwaliteit dan op de japanse merken, dus waar gaat deze devaluerende tekst over?