zaterdag 23 november 2024

Voge RR 660 S: Nieuwe sportmotor voor 2025 met krachtige viercilinder

Het Chinese merk Voge, dat opereert onder de vleugels van Loncin, een bekende partner van BMW, breidt zijn motorportfolio uit voor het jaar 2025 met de introductie van de Voge RR 660 S. Met een viercilinder motor en 100 pk moet dit model sportieve prestaties en technische hoogstandjes bieden die het een interessante kandidaat maken voor de internationale markt. Maar is dit genoeg om zich te onderscheiden in een competitieve markt?

Eerste presentatie 2023

Voge hintte begin 2023 al op de ontwikkeling van meerdere nieuwe modellen tijdens een dealerconferentie, waaronder een sportmotor die aanvankelijk werd aangekondigd als de “660 Infinity”. Het model trok destijds de aandacht met een viercilinder motor en werd later in september 2023 gepresenteerd als het bijna productierijpe concept RR 666 S. Opvallend was de enkelzijdige achterwielophanging, die het ontwerp een bijzonder sportief uiterlijk gaf.

Uiteindelijk besloot Voge de motorfiets verder te ontwikkelen en bracht in 2024 de definitieve versie op de markt als de Voge RR 660 S, met een meer conventionele achterbrug. Hoewel dit misschien een teleurstelling is voor liefhebbers van het unieke enkelzijdige ontwerp, markeert de Voge RR 660 S hiermee de entree van de fabrikant in de competitie van krachtige middenklasse sportmotoren.

Viercilinder met 100 pk

Het hart van het nieuwe model is de 663 cc vier-in-lijn motor. Deze levert 100 pk (74 kW) bij 11.500 tpm en een maximaal koppel van 64 Nm bij 10.000 tpm. Voge claimt dat de motor op hoge snelheden zelfs meer vermogen kan leveren dankzij Ram-Air technologie.

Deze motor is een belangrijke stap voor Voge, niet alleen omdat het de eerste motor van het merk is met meer dan twee cilinders, maar ook omdat het een grotere eigen ontwikkeling vertegenwoordigt. Terwijl Chinese fabrikanten vaak vertrouwen op kopieën van beproefde motorconcepten, is de Voge-motor naar verluidt zelfstandig ontwikkeld en zou hij compacter en lichter zijn dan vergelijkbare motoren zoals de Honda 650cc vier-in-lijn.

Volgens Voge zou de RR 660 S in staat moeten zijn om in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid wordt opgegeven als 235 km/u, waarmee het model in het hoogste segment van zijn klasse zit. De zesversnellingsbak heeft een quickshifter die snel opschakelen vergemakkelijkt en geoptimaliseerd is voor een sportievere rijstijl. Bijzonder interessant: de eerste versnelling zou tot meer dan 100 km/u reiken, wat een pré is voor de sprint vanuit stilstand.

Moderne functies voor meer controle

Ook qua rijhulpsystemen biedt de Voge RR 660 S hedendaagse technologie. De uitrusting omvat hellingshoekafhankelijke rijhulpsystemen zoals ABS en tractiecontrole. Deze systemen zouden precieze controle in bochten mogelijk maken en het veiligheidsniveau verhogen. Het dashboard heeft een kleurendisplay dat belangrijke informatie weergeeft, zoals hellingshoek, acceleratie en mogelijk rondetijden – vooral interessant voor sportief georiënteerde rijders.

Comfort door verstelbare zithoogte en uitlaatregeling

Een ander hoogtepunt van de RR 660 S is de in drie standen verstelbare zithoogte. Afhankelijk van de voorkeur en grootte van de rijder kan de zithoogte worden ingesteld op 780, 810 of 830 millimeter, wat flexibele aanpassing aan verschillende behoeften mogelijk maakt. Een bijzondere functie is ook de klepbediening van het 4-in-1 uitlaatsysteem, dat het geluid van de motor kan veranderen via een schakelaar op het stuur – ofwel luid voor sportief gebruik of stil voor stadsverkeer.

Brembo en Kayaba zorgen voor stabiliteit

Het onderstel van de Voge RR 660 S is uitgerust met componenten van de Japanse fabrikant Kayaba (KYB), waaronder een upside-down voorvork en een instelbare achterschokdemper. Voor de remmen vertrouwt Voge op hoogwaardige Brembo componenten. De dubbele schijfremmen voor, uitgerust met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, zorgen in combinatie met ABS voor een betrouwbare remwerking.

Onduidelijk blijft vooralsnog het framemateriaal. Er wordt gespeculeerd dat de motorfiets mogelijk een stalen frame heeft, wat wordt gesuggereerd door het totaalgewicht van 215 kilogram. Het gewicht zou echter inclusief of exclusief de 15 liter brandstoftank kunnen zijn, wat een nauwkeurige beoordeling bemoeilijkt.

Prijs en marktintroductie: Eerst China, dan Europa?

In China is de Voge RR 660 S sinds september 2024 verkrijgbaar. De prijs is 37.666 Yuan, wat overeenkomt met ongeveer 4.800 Euro of 5.150 US Dollar. Hiermee positioneert het model zich in een aantrekkelijk prijssegment voor een sportieve middenklasse motorfiets. Of en wanneer het model naar Europa komt, valt nog te bezien. Voge heeft al een Europees dealernetwerk opgebouwd, wat zou kunnen wijzen op een spoedige marktintroductie. Bovendien zou in de toekomst een versie met enkelzijdige achterwielophanging kunnen verschijnen, zoals oorspronkelijk gepresenteerd.

Conclusie: Veelbelovend, maar met vraagtekens

De Voge RR 660 S is zonder twijfel een interessante toevoeging aan het groeiende aanbod van Chinese motorfietsen. Met zijn krachtige viercilinder motor, moderne rijhulpsystemen en aantrekkelijke prijs heeft het model zeker potentieel om kopers aan te spreken. Toch blijven er enkele vraagtekens:

  • Hoe zal de eigenontwikkelde motor zich bewijzen qua betrouwbaarheid en prestaties in vergelijking met gevestigde concurrenten?
  • Is het ontwerp onderscheidend genoeg om op te vallen tussen andere sportieve middenklassers?
  • Kan Voge de beloofde specificaties waarmaken en een kwalitatief hoogwaardig product leveren?

Uiteindelijk zal de markt bepalen of de Voge RR 660 S een succes wordt. Als het merk erin slaagt om de verwachtingen waar te maken zou het zomaar eens een serieuze speler kunnen worden in het middenklasse sportsegment. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de eerste testrapporten en gebruikerservaringen.

Bron: Motorrad, Voge

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen