vrijdag 22 november 2024

Voge: makkelijker parkeren en manoeuvreren met je motorfiets

In tegenstelling tot eerdere zelfbalancerende motorfietsconcepten, zoals Honda’s Riding Assist en Yamaha’s Motoroid en AMSAS-projecten, wil Voge met behulp van verwijderbare wielen het probleem aanpakken. Deze wielen lijken sterk op de trainingswielen van een kinderfiets. Het doel is om motorfietsen stabiel te houden bij lage snelheden of wanneer ze stilstaan, zodat ze niet omvallen tijdens het duwen, starten of stoppen. Dit is vooral belangrijk voor beginnende motorrijders, aangezien dit vaak het meest zenuwslopende moment is. Voge’s systeem is vergelijkbaar met bestaande oplossingen zoals de LegUp LandinGear, die al beschikbaar zijn voor rijders die door bijvoorbeeld een handicap moeite hebben met het dragen van het gewicht van hun motorfiets, maar toch willen blijven rijden.

Het systeem van Loncin (het moederbedrijf van Voge) gaat verder dan alleen elektrische trainingswielen die uitsteken vanuit de swingarm. Het is een op zichzelf staand systeem dat kan worden geïnstalleerd op vrijwel elke motorfiets met een dubbelzijdige swingarm. De extra wielen kunnen met één druk op de knop worden uitgeklapt of automatisch wanneer je stopt. Ze hebben sensoren waardoor het systeem ook kan werken op oneffen oppervlakken of bochtige wegen.

Kawasaki overweegt hybride Versys-model

Twee versies

Er zijn twee versies van het idee in de octrooiaanvraag te zien. De eerste heeft de wielen gemonteerd aan verende armen die draaien aan het achterste uiteinde en worden aangedreven door elektrische armen die aan de swingarm van de motorfiets zijn bevestigd. De tweede variant maakt gebruik van een parallelogram-systeem met twee laterale stangen die verbonden zijn met een ondersteuning waar het wiel onderaan is geplaatst.

Voge heeft al een groeiende aanwezigheid in Europa, met een reeks motorfietsen van 125 tot 650 cc. Loncin produceert deze motoren namens BMW, vergelijkbaar met hoe CFMOTO de 799cc-tweecilinder van KTM gebruikt. Het nieuwe octrooi toont de Voge 525DSX, een avontuurlijke motorfiets met een tweecilindermotor die eerder dit jaar werd gelanceerd.

Naast het voorkomen van ongemakkelijke valpartijen bij lage snelheden, zou dit systeem ook traditionele zijstandaards of middenbokken overbodig maken. Het fungeert als een permanente uitschuifbare standaard die in werking treedt wanneer de motorfiets wordt geparkeerd en helpt bij het compenseren van een deel van het extra gewicht dat hij draagt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen