Voge, het topmerk van de Chinese motorfietsfabrikant Loncin, heeft de laatste tijd een tandje bijgezet in het midden- tot hogere vermogenssegment met een nieuw en opwindend aanbod voor de Europese markt. Als je niet bekend bent, Loncin is een van de grootste en meest gerenommeerde fabrikanten in China. Zonder hen zouden motoren als de BMW F850GS, F900R en F900XR niet bestaan.
Ja, Loncin en BMW werken al enkele jaren samen, waarbij de Chinese fabrikant verantwoordelijk is voor de productie van de blokken in bepaalde BMW-modellen. Dit is vergelijkbaar met het partnerschap dat KTM en CFMoto hebben voor de 790-serie blokken. Toch is het eigenlijk best verrassend dat Loncin, via zijn premium merk Voge, nu pas met zijn eigen interpretatie komt van een machine die wordt aangedreven door een BMW-blok.
Test 2022 Voge 500DSX: ‘Is het een Ducati?’
Er is natuurlijk geen beter segment om een uitdager in het middengewicht te introduceren dan het ADV-segment, waar motoren als de eerder genoemde F850GS, KTM 890 Adventure en de onlangs gelanceerde CFMoto 800MT hun dominantie laten gelden. Voge’s 900DS, waarbij DS vermoedelijk staat voor Dual-Sport, heeft dan ook veel parallellen met de F850GS.
Hij heeft een parallel-twin warvan op dit moment de details nog ontbreken, maar het is vrijwel zeker dat het de 895cc-motor in de F900R is, of de 853cc=versie in de F850GS. Wat het ook is, hij zal waarschijnlijk bijna 100 pk en 64 Nm koppel leveren. Qua vermogen treedt hij ook in de voetsporen van de F850GS, compleet met een 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel met stevige, tubeless dual-sportvelgen en een draadspaakconstructie. Het vermogen wordt op het achterwiel overgebracht via een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar het is nog niet bekend of de motor zal worden uitgerust met een quick-shifter.
Qua stijl is de Voge 900DS duidelijk Europees, met een zichtbare gelijkenis met de F850GS, maar misschien ook met een vleugje Triumph Tiger 900 in de mix. De stoere voorkuip is iets vierkanter dan die van de GS, terwijl de achterkant slank is en een atletische uitstraling heeft met een deel van het trellis subframe open en bloot in het zicht. Hoewel er nog weinig bekend is over de specificaties, wordt verwacht dat Voge deze ADV motorfiets zal presenteren op de EICMA, die gepland staat voor november 2022.