Eerder in oktober 2022 kregen we te horen dat de Chinese motorfietsfabrikant Voge een nieuwe middelgrote adventure bike zou uitbrengen, genaamd de 900 DS. Deze motorfiets moest het beste vertegenwoordigen van wat Loncin te bieden heeft. Nu is de tijd eindelijk gekomen om hem in volle glorie te onthullen.
Inderdaad, veel van de gespeculeerde details over de 900 DS zijn bevestigd, met als belangrijkste het feit dat hij veel gemeen heeft met de BMW F 850 GS. Voor wie het niet weet, BMW betrekt zijn blokken voor de 850- en 900-modellen van de Chinese fabrikant Loncin. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Loncin, via zijn premium merk Voge, besloten heeft om met een eigen versie van BMW’s middelgrote ADV te komen.
Test 2022 Voge 500DSX: ‘Is het een Ducati?’
De Voge 900 DS heeft hetzelfde blok als de BMW F 900 R, een vloeistofgekoelde paralleltwin van 895 cc met brandstofinjectie die 96,5 pk en 64 Nm koppel levert. Het vermogen wordt naar het achterwiel gestuurd via een zesversnellingsbak met standaard een up- en down quickshifter en een slipperkoppeling om slordig terugschakelen te voorkomen. Aan deze indrukwekkende aandrijflijn is een keur aan geavanceerde elektronica gekoppeld die allemaal worden aangestuurd door een ride-by-wire-systeem, waardoor de rijder toegang heeft tot diverse rijmodi.
Alle relevante rij-informatie wordt weergegeven via een groot tft-kleurenscherm dat sterk lijkt op de interfaces van BMW. Andere kenmerken zijn een volledig led-verlichting met mistlampen, een 12V-contact en een USB-poort op het dashboard. Extra voorzieningen zijn cruise control, verwarmde handgrepen en zadel, en een volledige set aluminium bagage bestaande uit zijkoffers en een topkoffer.
De Voge 900 DS maakt gebruik van een eersteklas onderstel. Om te beginnen vinden we volledig verstelbare voorvork met een verstelbare, centraal gemonteerde monoshock achter. De remmen bestaan uit Brembo-hardware en zijn voorzien van dual-channel ABS. Zoals het geval is met de meeste trail-georiënteerde enduro ADV’s, rolt de 900 DS op een 21-inch spaakwiel voor en 17-inch spaakwiel achter, en beschikt hij over een indrukwekkende bodemvrijheid van 825 millimeter. Dankzij het vrij traditionele stalen frame is de motor met 220 kilogram droog echter behoorlijk zwaar.