Honda presenteerde onlangs de knappe scrambler CL500 aan de wereld, maar is daarmee niet de enige. Ook Voge – dat ironisch genoeg steevast teruggrijpt naar Honda-blokken – mikt op dezelfde doelgroep. Het Chinese merk toont nu z’n 525 ACX, een scrambler op basis van de 500 AC. Mét wat extra longinhoud en vermogen.
De vloeistofgekoelde twee-in-lijn DOHC groeit namelijk van 471 tot 494 cc, inclusief een toename tot 47,6 pk. Daarmee speelt de Voge 525 ACX perfect de kaart van het A2-rijbewijs. Ook het koppel stijgt na deze operatie: van 42,5 Nm op de AC naar 44,5 Nm bij 7.000 tpm op de ACX. En uiteraard kan een hoge uitlaatdemper niet ontbreken op een rasechte scrambler. De Voge 525 ACX krijgt bovendien twee rijmodi, ledverlichting rondom, een 7-inch dashboard en een USB-laadpunt voor je smartphone.
Voge pakt uit met vier nieuwe 2023-modellen
Toegankelijkheid troef
Qua rijwielgedeelte is de 525 ACX grotendeels identiek aan de 500 AC. Zo worden het stalen buizenframe, de 41 mm UPSD-vork, de instelbare monoshock én de Nissin-ankers overgenomen. Wel verschijnt vooraan een 19-inch wiel in plaats van de 17inch-versie op de AC en wijzigen de bandenmaten. De Voge 525 ACX dendert op een 19/17″-combinatie, met een 110/80-slof voor en 150/70 achteraan. Met een zadelhoogte van 820 mm en een rijklaargewicht van 185 kg is de Voge 525 ACX op papier alvast goed benaderbaar voor een brede groep motorrijders.
Prijs en beschikbaarheid
Wanneer de Voge 525 ACX verkrijgbaar zal zijn, is nog niet duidelijk. En ook naar het prijskaartje moeten we voorlopig nog raden. Maar als je weet dat de 500 AC hier momenteel 7.399 euro kost, zal de scramblerversie niet veel duurder zijn, gokken wij.