De renaissance van Royal Enfield is opmerkelijk. Een merk dat ooit werd bespot vanwege zijn ouderwetse techniek, heeft de weg naar succes gevonden. Nu bereidt Royal Enfield zich voor op weer een nieuwe, grote sprong voorwaarts met de introductie van watergekoelde DOHC-blokken. Die zullen het gevoel – dat mogelijk nog heerst – wegnemen dat Royal Enfield een rudimentair overblijfsel is uit de motorfietshistorie.
De motorfiets op de foto is gespot in Spanje bij de Idiada-testfaciliteit ten zuiden van Barcelona, een groot testterrein voor auto’s en motorfietsen dat al lang favoriet is bij merken als Triumph en KTM vanwege het goede weer het hele jaar door. Aangezien veel van de medewerkers van Royal Enfields R&D-faciliteit in het Verenigd Koninkrijk een verleden hebben in de Triumph-fabriek, die slechts een paar minuten rijden verderop ligt, is het misschien geen verrassing dat het bedrijf dezelfde testterreinen gebruikt. Zonder merk of logo’s zou je niet kunnen vermoeden dat het om een Royal Enfield gaat. Ten eerste is er geen ouderwets luchtgekoeld blok en de styling is niet overduidelijk retro. Het is een eenvoudige roadster-achtige machine met een middelgrote, moderne eencilinder die net zo goed een Japans of Italiaans model zou kunnen.
De Royal Enfield Hunter 350 is leverbaar vanaf 16 december
Opvolger van de Scram
Het is echter een Royal Enfield en we begrijpen dat de nieuwe motorfiets een inhoud heeft van ongeveer 450 cc. Dezelfde motor werd eerder dit jaar gespot in Engeland, toen Royal Enfield werd betrapt bij de evaluatie van de volgende generatie Himalayan, die er ook gebruik van zal maken. In dit geval heeft de meer standaard stijl van de motorfiets waarin hij is gemonteerd, de suggestie gewekt dat het de vervanger is van de op de Himalayan gebaseerde Scram 411. Hoewel het gebruik van 17-inch lichtmetalen wielen in plaats van de 19-inch voor / 17-inch achter gespaakte wielen van de Scram 411 alle overblijvende ‘scrambler’ elementen elimineert is een andere naam misschien logischer. Royal Enfield heeft een schat aan ongebruikte handelsmerken, waaronder Constellation, Flea, Flying Flea, Sherpa, Roadster en Shotgun. Gezien het standaard uiterlijk van deze motorfiets zou het simpele ‘Roadster’ er wel bij kunnen passen.
Hoewel de motorfiets is ontworpen in de Royal Enfield R&D-faciliteit in het VK, is hij duidelijk bedoeld voor de Indiase markt. Aan de linkerkant onder het zadel is een saribeveiliging aangebracht om te voorkomen dat lange kledingstukken verstrikt raken in het achterwiel of de ketting – iets dat normaal gesproken op motoren uit India aanwezig is. Maar gezien de wereldwijde aanwezigheid van Royal Enfield zal elk nieuw model waarschijnlijk op alle markten verschijnen zodra het op de markt komt.
Qua specificaties wordt gespeculeerd dat de eencilindermotor ongeveer 40 tot 45 pk levert, wat een enorme stap vooruit is ten opzichte van de 24,3 pk van de huidige 411cc-luchtgekoelde, SOHC eencilinder. Maar het feit dat de voorrem lijkt te zijn overgenomen van de bestaande Scram, met een remklauw met twee zuigers en een enkele schijf van 300 mm aan de voorzijde, zou je kunnen denken dat de prestaties niet hoog genoeg zijn om sterkere remmen te verdienen. Het frame is een ontwerp met stalen buizen dat identiek lijkt te zijn aan het chassis van de volgende generatie Himalayan, maar krijgt een rechte achterbrug van gegoten staal, waar die van de Himlayan naar beneden buigt voor meer bodemvrijheid. De motorfiets op deze foto’s heeft een eenvoudige, standaard voorvork in plaats van de omgekeerde die te zien is op spionagefoto’s van de volgende Himalayan. Hoewel grotendeels verborgen op deze foto’s, wordt de achtervering verzorgd door een verrassend lange monoshock die bijna horizontaal is gemonteerd en de achterbrug rechtstreeks verbindt met het frame.
Prototypes
Verschillende elementen van de motorfiets lijken dicht bij de productie te liggen. De koplamp bijvoorbeeld, is een gestileerde eenheid met een horizontale scheiding tussen het bovenste en onderste gedeelte en wordt naar verwachting gedeeld met de komende Himalayan. Hij wordt geflankeerd door led-richtingaanwijzers, aangevuld met soortgelijke units aan de achterzijde, terwijl de brandstoftank ook lijkt op het ontwerp dat te zien is op prototypes voor de vervanger van de Himalayan. De uitlaat, compleet met hitteschilden en katalysator, ziet er ook showroomklaar uit, wat suggereert dat de mechanische kant van de ontwikkeling van de motorfiets grotendeels voltooid is.
Er zijn echter verschillende elementen van de motorfiets op de foto die zich nog in het prototypestadium bevinden. Er zijn geen instrumenten bijvoorbeeld, en het stuur is gemonteerd op tijdelijke, verstelbare verhogingen om de rijpositie te helpen bepalen. De spiegelbevestigingen zijn ook prototypes die zijn ontworpen om de breedte en hoogte uitgebreid te kunnen verstellen, zodat de ontwerpparameters voor de uiteindelijke units kunnen worden vastgesteld.
Introductie in 2024
Eerdere prototypes van de watergekoelde Himalayan en dit meer op de weg gerichte model werden begin dit jaar in India gespot, maar aangezien geen van beide modellen is verschenen als onderdeel van het 2023 Royal Enfield-gamma, wordt verwacht dat ze nog enkele maanden in ontwikkeling zijn voordat ze officieel worden gelanceerd, waarschijnlijk eind 2023. Het worden dan belangrijke modellen in de 2024 line-up van Royal Enfield.