Opgepikt van een doorgaans goed ingevoerde Indiase website: Royal Enfield is momenteel bezig met de ontwikkeling van een 450cc-versie van de Himalayan. Naar verluidt zal deze aankomende motorfiets compleet anders zijn dan alle andere bestaande Royan Enfield-motorfietsen. Het nieuwe model, dat de codenaam K1 draagt, krijgt een volledig nieuw trellisframe, dat veel robuuster zal zijn dan het huidige wiegframe. Royal Enfield ontwikkelt ook een nieuwe vloeistofgekoelde 450cc-ééncilinder, die waarschijnlijk een piekvermogen van ongeveer 45 pk zal ontwikkelen. De verwachting is een sterk koppel in het lage en midden toerengebied, wat zeer geschikt is voor off-road rijden. De transmissie zal waarschijnlijk een zesversnellingsbak zijn, waarschijnlijk met een slipper- en hulpkoppeling, vergelijkbaar met de Royan Enfield 650-twins.
Royal Enfield Classic 350: eerste vragen na de test
De nieuwe adventure-motor krijgt waarschijnlijk spaakwielen, 21 inch voor en 17 inch achter, net als de huidige Himalayan. Royal Enfield zal op de hogere uitvoeringen tubeless banden met spaakwielen aanbieden, wat een uiterst praktische toevoeging zal zijn. De motorfiets krijgt ook een betere vering; USD-voorvork en een monoshock achter.
De Himalayan 450 zal waarschijnlijk ook een nieuw instrumentenpaneel krijgen, dat digitaal of semi-digitaal zal zijn. Natuurlijk zal er een stevige carterbeschermplaat worden gemonteerd op de nieuwe motorfiets, om de onderzijde te beveiligen tijdens offroad-rijden. Op de typische ADV-manier zou de zithouding rechtop en ontspannen zijn, met een hoog stuur en in het midden geplaatste voetsteunen. Het ontwerp zal waarschijnlijk een evolutie zijn van de huidige Himalayan. De nieuwe Himalayan 450 moet ergens in 2023 op de markt komen.
Interessant is ook dat Royal Enfield momenteel werkt aan een 650cc-versie van de Himalayan, die naar verwachting in 2024 op de markt komt. Maar dit wordt geen hardcore enduro, maar een adventure-tourer met de 648cc-paralleltwin van de Interceptor 650 en Continental GT650.