Motoren testen in een zonnig Bourgondië, er zijn slechtere klusjes denkbaar. Maar vandaag mag Ad gewoon weer aan de bak voor onze vaste rubriek, de vijf vragen.
Meteen maar kritisch: We hebben het hier over een motorfietsfabrikant uit India die bijna alleen ervaring heeft met prehistorische eencilinders. Is zo’n twin dan veel soeps?
‘De vernieuwing begon vorig jaar al met de Himalayan, maar met de Interceptor 650 en Continental GT 650 zet Royal Enfield een extra tandje bij. Hoewel duidelijk overgoten met een retrosausje zijn de tweecilinders toch gewoon moderne fietsen. Wel zonder malle fratsen overigens, naar elektronica is het tevergeefs zoeken.’
Je reed de Interceptor en de Continental GT, wat valt er aan het duo op?
‘Ze hebben exact dezelfde basis, maar ogen en voelen toch verschillender dan je op voorhand bedenkt. De caféracer-achtige Continental GT verschilt alleen van de roadster-achtige Interceptor door een ander stuur, benzinetank en de de plaatsing van de voetsteunen. Die staan 65 mm verder naar achter. Om het sportievere gevoel af te ronden heeft de Continental GT een straffere afstelling van de stereoschokdempers.’
En die minimale verschillen maken een wereld van verschil?
‘Op de Continental zit je door de clipons – die overigens wel omhoog draaien tot boven de kroonplaat – duidelijk meer voorover. Met beduidend meer gewicht op het voorwiel prik je de motor makkelijker en trefzekerder op z’n plek dan de Interceptor. Dat is niet zo problematisch want diens rechtophouding brengt je automatisch in een ontspannen staat waarbij genieten meer prioriteit heeft dan de apex. Niet de minste partij heeft zich trouwens met het stalen buizenframe bemoeid; het komt uit de stal van Harris Performance. Op de voorvork en achterdempers tref je een onbekende naam: Gabriel. Het voldoet bij deze motoren en dat geldt ook voor de remmen van ByBre. De kenners weten het al, dat is de Indiase variant van Brembo.’
Hoe is het blok?
‘Soepeler dan een gymnast van elastiek. Het heeft heel bewust slecht 47 pk – Royal Enfield zet heel dik in op A2 – maar het koppel is breed uitgesmeerd. Bij 2500 tpm produceert de tweecilinder al 80 procent van het maximale koppel. Het blok blinkt tot aan het rode gebied uit in trekkracht. Oké, in zes houdt het wel op met die gretige reactie, maar op stuurwegen heb je het gevoel met een veel dikker blok onderweg te zijn. Het is een tweecilinder, maar trillen doet het niet overmatig, gelukkig heeft het wel een vertrouwd twingeluid.’
Voorzichtige eerste conclusie?
‘De Continental en Interceptor doen denken aan machines als de Triumph Street Twin en de Kawasaki W800. Alleen kost dat Brits/Japanse duo € 10.700 en de duurste Royal Enfield € 8098, de Interceptor is nog driehonderd euro goedkoper. Je mag best kritisch kijken naar de twins, maar niet alleen omdat ze uit India komen. De eerste ervaring leert dat Royal Enfield motoren bouwt die een stuk verder en beter zijn dan rammelende gebakkies uit China. Daar kun je ze onmogelijk mee vergelijken, wel met Europese en Japanse tegenstrevers. Dit duo blinkt uit door het gebruiks- en rijgemak, door het soepele blok, de looks en het fijne prijskaartje. Je zou voor minder een motor kopen.’