Triumph introduceerde aan de voet van een vulkaan hun nieuwe, nog grotere Rocket 3. Vanaf Tenerife horen we de eerste bevindingen van redacteur Tom van Appeldoorn over die mastodont!
En, is zo’n bulderende groep Rockets in staat een uitbarsting te veroorzaken?
Dat zou je wel verwachten ja! Één zo’n Rocket produceert al 221 Nm koppel en 167 pk, dus een rijtje van twintig moet in staat zijn de aarde te doen schudden. Zeker met het rappe tempo waarmee we die vulkaan – de Teide – beklommen over hemels asfalt en door lange bochten.
Terug van weggeweest die Rocket. Hoe zou je hem in één zin samenvatten?
In één zin? Buiten verwachting goed. Het is schier onmogelijk om die bijna 2500cc grote driecilinder-in-lijn met iets te vergelijken. Zeker omdat ik geen ervaring heb met de voorganger was het lastig een voorstelling te maken van wat ik kon verwachten. Daardoor ga je al snel in vooroordelen denken. Een powercruiser van net over de 300 kilogram en een wielbasis van 1.677 mm? Dat zal qua sturen nog wat worden. Met dat in mijn achterhoofd valt er een last van schouders wanneer we in de eerste vijf kilometer al heel wat bochten voor de kiezen krijgen. Daar blijkt dat de Rocket, ondanks de formaten die in de buitencategorie vallen, verrassend makkelijk stuurt. Het motorblok loopt makkelijk. In iedere versnelling heb je naar verwachting koppel te over waardoor de term ‘schakellui rijden’ nog nooit zo toepasselijk is geweest.
Zowel de R als de GT stonden voor je klaar. Hoe verschillen die twee in de praktijk van elkaar?
Het is bewonderenswaardig wat Triumph heeft gedaan met de R en GT. Op papier verschillen die roadster en cruiser namelijk slechts marginaal van elkaar. Maar in de praktijk hebben de Britten twee compleet verschillende modellen gecreëerd. Ik begon de dag op de Rocket 3 GT, die in mijn optiek de meest logische toepassing van het Rocket 3-motorblok is. Het stuur krult wat naar je toe en het zadel zorgt ervoor dat je ontspannen achterover leunt. De bekende zithouding voor een echte cruiser wordt nog extra dik aangezet doordat de voetbediening verder naar de voorkant van de motor is gemonteerd. Daarbij zit je met je rechterbeen overigens direct tegen de uitlaatbochten aan. Bijzonder is het dat je daar vrijwel niets van merkt. De hittebescherming is dankzij hitteschildjes erg goed geregeld. De GT is naar verwachting de keuze voor de grotere afstanden en ook als je een passagier wilt meenemen. De zitkwaliteit van de passagier hebben we door een zeer krap schema helaas niet kunnen uitproberen. Halverwege de dag moet ik namelijk over naar de Rocket 3 R. Daarop voel ik me ineengedoken nadat ik alle ruimte heb gehad op de GT. Het voelt haast als een caferacer. Dat gevoel vervaagt na een aantal kilometer waarna je wat meer het idee krijgt de ruimte te hebben. De R nodigt door die iets aanvallende zithouding uit tot sportief rijden. De Rocket duikt zowaar een aantal keer in de toerenbegrenzer – die bij ongeveer 6400 toeren ingrijpt – iets wat op de GT geen enkele keer gebeurde.
Sportief rijden met een Rocket, dat moet het verbruik om zeep helpen?
Het heeft zeker invloed. Na een dag rijden steekt het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer op 7,55 liter per 100 kilometer, wat neerkomt op ongeveer 1 op 13,2 km. Met achttien liter aan boord heb je daarmee een actieradius van zo’n 237 kilometer. Dat is een hoog verbruik, maar kun je daar een 2,5 liter echt op afrekenen?
Wat is het meest verrassende aan de twee modellen?
Dat moet het remvermogen zijn. De Rockets zijn uitgerust met Brembo Stylema remklauwen aan het voorwiel en een M4.30 aan het achterwiel. Opzich is dat niet zo verrassend. Wel is het verrassend dat de remmen aan elkaar verbonden zijn. Het achterwiel remt áltijd mee met het voorwiel. Dat wordt elektronisch aangestuurd. Door de IMU houdt het systeem rekening of je in een bocht zit om de remkracht daarop aan te laten sluiten. De hele dag heb ik daardoor voldoende gehad aan twee vingers op de remhendel. De achterrem heb ik op zowel de GT als de R voor zover ik me kan herinneren niet aangeraakt. Dat getuigt van het vertrouwen dat zoveel remvermogen geeft.
In de aankomende edities van MOTO73 en Promotor lees je de volledige testverslagen over de Triumph Rocket 3 R en Rocket 3 GT.
Foto’s: Triumph