Donderdag ligt de nieuwe MOTO73 op de mat en in de schappen, maar als we als eerste een beknopt verslag van het rijden met de Kawasaki Z1000R kunnen doen, dan is dat natuurlijk een kans om niet te laten liggen. Inmiddels weer op Nederlandse bodem legden we testredacteur Nick Enghardt vijf prangende vragen voor.
Kawasaki over de Z1000R: ‘de perfecte balans tussen agressief design, baanbrekende performance en ultieme rijeigenschappen’. Klopt dit een beetje?
Agressief design: check! De andere twee verdienen wat meer nuance, want wat is baanbrekende performance? Als het een kort gegearde dikke vierpits-naked met een gigantisch dik laag- en middengebied zou moeten omschrijven: check! Ultieme rijeigenschappen? We kregen naast een uitgebreide straattest ook nog het circuit Portimão tot onze beschikking, dus in MOTO73 en MOTOR Magazine ga je daar nog het fijne van te weten komen.
Aan de ene kant verwachtte je dat de Z1000R wat minder koppig zou worden, maar ook weer niet zijn pit verloor. Is dit gelukt?
Die verwachting was wellicht wat te voorbarig, want een Kawasaki die niet koppig is verdient de Kawasaki-noemer eigenlijk niet eens, toch? Afijn, de Z1000R is nog altijd een opvallende motor om te zien en zijn pittig karakter is hij echt niet verloren, vrees niet.
Waarom kiest Kawa niet voor meer elektronica op deze zware naked?
Als we Kawasaki op de mooie blauwe groene ogen moeten geloven, is het om de pure rijbeleving te waarborgen. Als je even logisch nadenkt, is het argument van een schappelijk prijskaartje natuurlijk ook enorme drijfveer. Die discussie even latende voor wat het is, is de pure rijbeleving absoluut in optima forma. De machine is Euro4-goedgekeurd, maar de bulligheid die we nog kennen van het 2016-model definieert ook wat deze zo gruwelijk lekker maakt. Met respect voor elke vrouwelijke motorrijder is dit een echte mannenmotor. Je voelt je serieus een baasje met de Z1000R.
Deze R-versie is luxer met Öhlins en Brembo. Maar is hij die R een beetje waard?
Stickertuning-bingokaart bij de hand? Ja, er prijkt zeker een extra medeklinker achter zijn naam, dus er iets speciaals aan de hand; Öhlins S46DR1S-schokbreker – uitgaande demping en veervoorspanning verstelbaar – aan de achterzijde en aan de voorzijde wordt het geheel opgeleukt door Brembo M50-monoblock-remklauwen. Dus qua uitrusting verdient hij zijn R-bijvoegsel absoluut, qua uitvoering vinkt hij ook zeker een aantal zaken af die bij de reguliere Z1000 wat minder waren. Om een lang verhaal kort te maken: ja, de Z1000R is zijn R zeer zeker waardig.
Het is nog even wachten op een van onze vergelijkingstesten, maar je weet wat de concurrenten zijn. Wat maakt een Z1000R bijzonder?
Zijn belangrijkste verkooppunten zijn de prijs en het feit dat er nagenoeg geen elektronica op zit – naar de maatstaven van 2017, welteverstaan. Dat laatste kan ook aangehaald worden als nadeel, maar dan mis je wel het punt dat het ook gewoon gaaf is. Vroeger wisten we niet beter, toch? Vroeger had je geen tractieregeling nodig, je had gewoon motoren met 150 pk of minder. En tja, met 14.999 euro is hij niet goedkoop, maar je krijgt er echt een mannelijkheid bevestigend machine voor en de concurrentie mag dan wat minder elektronisch beperkt zijn, maar daar leg je dan ook wel het extra geld voor neer. Plus, je eigen rechterpols vertrouwen of een elektronisch vangnet? Je gaat er toch aan twijfelen.
Waar de Z1000R zich weet te positioneren in de zwaarbevochten supernaked-klasse, hoe veel verschil kleine updates maken en of je überhaupt nog aan de reguliere Z1000 hoeft te denken? MOTO73 nummer 5 van 2017 ligt donderdag in de winkels en op de mat met het antwoord. Ook in MOTOR Magazine gaan we binnenkort nog uitgebreid in op de Kawasaki Z1000R!
Foto’s: Pien Meppelink & Tom Haanstra (Target Press)
[justified_image_grid ids=24547,24548,24549,24550,24551,24552,24553,24554,24555,24556,24557,24558]