Honda bracht hem voor het eerst mee naar de EICMA als conceptversie. Wat een jaar later werd onthuld als de X-ADV heette toen nog de City Adventure. Een woon-werk scooter met offroad capaciteiten. Testredacteur Nick Enghardt vloog hoogstpersoonlijk naar de omgeving van Pézenas in Zuid-Frankrijk om aldaar aan den lijve te ondervinden of de beloftes over de X-ADV worden waargemaakt. Amper door de Douane op Schiphol stellen we hem de eerste vragen.
We vallen maar meteen met de deur in huis: waarom zou je hem als motorrijder willen kopen?
Waarom niet is eerder een vraag om te stellen. Clichés te over die hem door het slijk halen, maar het is gewoon echt een gaaf apparaat om te zien en over de marketingmensen naar de mond te praten, is het ook precies waar Honda voor staat; een droommachine. Je kunt er zowat alles mee. Van stadsverkeer en toerritjes tot licht off-road en de dagelijkse boodschapjes.
Een scooter waarop je handmatig kúnt schakelen, maar niet per se hoeft door de Dual Clutch Transmission. Wat vind je daarvan?
DCT blijft zo’n polariserende innovatie, waarvan de kampen vóór en tegen bijna even gemakkelijk te scheiden vallen als w?l en niet gereden. Maar, zelfs voor degenen die er wel mee reden en het niet beviel, deze is beter. De elektronica is terug naar school gegaan en slimmer dan ooit. Waar je voorheen nog wel eens – uit frustratie – teruggreep naar de Manual-setting, was dit nu een absolute zeldzaamheid. Dus ook die mensen moeten wellicht ook terug naar school. Of ja, de dealer. Voor een proefrit.
Wat vind je van het vermogen? Een 745cc die 55 pk levert, best veel voor een scooter.
Laten we het nu voor eens en voor altijd gezegd hebben; dit is echt niet zomaar een scooter. Door de zit en de ruime buddy – zelfs een allroad helm past! – vinkt hij best wel wat scooterachtige kenmerken aan, maar qua rijbeleving is het toch echt meer motor dan je zou verwachten. Terugkomend op de vermogen- en koppelopgaves; voor een scooter zou het veel zijn, maar voor een X-ADV is het hartstikke prima.
We zagen het al even op de Facebookpagina van MOTO73: je hebt een stukje off-road geprobeerd. Hoe was dat?
Stoffig bovenal, maar zeker ook een verrassing. Het is geenszins een CRF, maar toch is de X-ADV nog opvallend avontuurlijk. Staan, zoals het je aangeleerd wordt, is niet heel handig. De treeplanken maken het een rare gewaarwording en je voeten kantelen is er dus ook niet bij. Daarnaast ben je al heel gauw te lang om al staande het stuur nog een beetje fatsoenlijk aan te pakken. Gelukkig biedt Honda optioneel off-roadvoetsteunen die niet alleen lager staan, maar nog iets verder naar achter. En dat maakt me een partij een verschil!
We zeuren nog even door over off-road. Stel je stuur hem het onverharde in, gaat dat lukken met straatbanden?
Standaard montage zijn Bridgestone Trail Wing-allroad-banden en natuurlijk maakt dat er niet meteen een alle-remmen-los-zandvreter van, maar behalve dat het uiterlijk – mede door de tubeless spaakwielen – er behoorlijk door afgemaakt wordt, doen ze het ook nog verrassend goed. Je hebt zeker niet onaardige controle op gravel- en zandwegen en ook op asfalt komen ze prima uit de verf. Opnieuw verrassend!
De volledige test lees je binnenkort in MOTO73 en MOTOR Magazine!