Als fabrikanten het aantal vernieuwingen aan een model tot op twee cijfers achter de komma gaan specificeren, worden we altijd wat achterdochtig. Is er dan wel voldoende vernieuwd? Ad van de Wiel zocht het voor je uit in Marokko bij een eerste test van de Triumph Tiger 800.
Zeg het maar: totaal vernieuwd model of een verbeterd exemplaar?
‘De eerste generatie Tiger komt alweer uit 2010. In het huidige model zie je nog heel veel terug van die oerfiets. Dat verraadt het antwoord: Triumph grijpt ook in 2018 niet rigoureus in bij de Tiger, maar bewandelt het pad van de geleidelijkheid. Evolutie in plaats van revolutie.’
Is dat geen gevaarlijke tactiek met al die gretige concurrenten in de buurt?
‘Veilig of gevaarlijk? Zeg het maar. Verder borduren op een prima basis is nooit verkeerd, maar de lijst van competitieve concurrenten groeit jaarlijks. BMW heeft de compleet nieuwe F850GS, Honda pakte de Africa Twin aan en ook KTM en Ducati hebben knappe tweecilinder allroads in de aanbieding. Qua vermogen legt Triumph het tegen ze af, maar het blijft – zoals het een Britse avonturenmotor behoort – een heerlijke en uitgebalanceerde motorfiets.’
Dat is wederom de kracht van Triumph?
‘Dat mag je wel zeggen. Net als je denkt dat het wel eens een keer helemaal anders mag, pakt die vertrouwde Tiger je helemaal in. De driecilinder is niet het meest woeste blok dat er is, maar het bulkt van koppel. Van 2500 tot 8000 tpm schurkt het blok tegen zijn maximale koppel aan. Door de wijzigingen aan de triple reageert het net iets gretiger en enthousiaster dan zijn voorganger.’
Wat zijn de grootste verschillen met de vorige generatie?
‘De windbescherming is er flink op vooruit gegaan dankzij het grotere en het verstelbare windscherm. De Brembo remklauwen aan de voorzijde functioneren een stuk daadkrachtiger dan de eerdere Nissins. Het dashboard is volledig TFT, de hoeveel rijmodi groeide en dat geldt ook voor het aantal decibellen uit de aangepaste uitlaatdemper.’
Is Triumph klaar voor de strijd met de concurrentie?
‘Zonder met de nieuwkomers te hebben gereden, durf ik te stellen dat de Tiger zijn mannetje staat. Zowel op als naast de weg – en dat is al snel in Marokko – overtuigt hij als een allroad die in balans is. Kleine kritiekpunten op zijn voorganger zoals windbescherming, te saai blok en remmen voor poetst Triumph met het 2018-model weg.
Lees meer over de nieuwe Triumph in MOTO73 nummer 5, die vanaf 1 maart in de winkel ligt.