zaterdag 23 november 2024

Vijf Vragen: Mash Dirt 6.5

Gisteren reed testredacteur Nick Enghardt de nieuwe Mash Dirt 6.5 in Zuid-Limburg. Een flattracker voor op straat is nog steeds bedoeld voor een platte ondergrond, maar toch gingen we de Limburgse heuvels in. We belden Nick vanmiddag maar even, want hij leek na een lange dag testen nog steeds op bed te liggen na gisteren…

De introductie ving gisteren al op tijd aan en dus moest onze Brabantse testredacteur bij het krieken van de dag zijn nest uit, waarna een lange dag testen met de nieuwe Mash – die met zijn 644cc eencilinder flink groter is dan we gewend zijn van het merk – op het programma stond. Genoeg bijgeslapen, we leggen Nick de gewoonlijke Vijf Vragen voor over de introductie van de nieuwe Mash Dirt 6.5.

Wakker worden; de Motor.nl-lezer wil weten hoe de Mash Dirt 6.5 was! Wilde hij starten, zo fris en grijs als het gisterochtend was?

In tegenstelling tot ikzelf vanmorgen, startte de Dirt 6.5 als een zonnetje. Het blok is gebaseerd op dat van de inmiddels al even verdwenen Honda XR650L en de Honda NX650 Dominator, maar met injectie start het prima. Roffelt ook lekker door die lange chromen demper. Over als een zonnetje gesproken; die liet zich snel genoeg zien in de omgeving van Vaals. Mooi weer, het ene bochtje na de ander… Niet geheel onverdienstelijke testomstandigheden!

Kwam de Dirt 6.5 nog een beetje de bocht om met die flattrack-banden?

Ja, zeker wel! Vooruit, het is niet het ideale rubber om op straat mee te gummen. Het is voor ovalen zandbanen ontworpen, voor de motorsport. Tenminste, zo moet het er uitzien. Goed gelukt ook. Ziet er echt wel heel tof uit. Hoe dat stuur in de handen valt ook. Je waant je aan boord van een echte flattrackracer.

Overdwars de bocht door dus?

We hebben ons wel een beetje gedragen, hoor! De Dirt 6.5 heeft dankzij de flinke eencilinder koppel zat en heel erg veel weegt het niet. Tel er een breed stuur bij op en je bent voorzien van een tof wapen voor wat gooi- en smijtwerk. Zonder rijbewijs in het gevaar brengende snelheden, trouwens.

Heb je de Mash nog op het asfalt kunnen houden, of zat offroad ook nog in de testplanning?

Kon het niet laten. Na een paar uur op asfalt, lonkte er een zandpad. Natuurlijk in alle enthousiasme veel te hardhandig er de eerste keer door gestormd. Maar een tweede, wat rustigere poging bewees wel dat het echt een motor met offroad-achtige looks is en geen echte offroader. Dat de banden lijken alsof ze graag zand knagen is tot daar aan toe, maar vooral met het oog op de compacte wielmaat en korte veerwegen houd je de Dirt 6.5 liever op de weg.

En nu dan maar uittikken die introductietest? Of is het al klaar?

Ik heb gelukkig nog even. Het MOTO73-dubbelnummer komt morgen uit, dus daar kan men zich nog even mooi mee vermaken. Zorg ik dat de test in vol ornaat in het nummer erop staat. Ligt editie 17 van 2019 met de introductietest van de Mash Dirt 6.5 op 16 augustus op de mat of in de winkel – en onze webshop!

 

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen