Afgelopen weekend reed redacteur Tom van Appeldoorn in Zuid-Spanje met een heleboel 2020-modellen van Harley-Davidson. Inmiddels is hij van die trip bekomen en heeft hij vijf antwoorden op vijf vragen voor je!
Twee volle rijdagen, dat is lekker! Wat was je favoriete model?
‘Nou zeg dat wel! Op een reguliere introductie heb je geluk als je één dag kan rijden. Nu zijn we in twee dagen van kust tot bergen gereden zonder te hoeven haasten. En die tijd was welkom want Harley had nogal wat modellen meegebracht om mee te rijden, veel daarvan had ik überhaupt nog niet gereden. Slechts de Sport Glide kende ik al. De Fat Bob, Street Bob, Low Rider S waren allemaal nieuw voor me. De klassieker ogende Heritage Classic had van te voren mijn aandacht omdat ik gelezen had dat dit model ietsjes vernieuwd zou zijn. Helaas was het vernieuwde model nog niet beschikbaar. Mijn favoriet vraag je? Dat is een moeilijke…’
Leg dat eens uit?
‘Harley is twee jaar geleden aan het More Roads to Harley-Davidson project begonnen. Dat wil zeggen dat het merk op zoek is naar nieuwe markten om aan te boren. Nieuwe rijders zien te interesseren voor een van hun modellen. Dat hebben ze gedaan door niet op dezelfde voet door te bouwen aan motoren maar door duidelijk uit te zoeken wat er nog mist in hun aanbod; ‘Waar kan er nog winst gemaakt worden?’ Door vanuit de bestaande platformen te denken kun je zo relatief makkelijk een aantal nieuwe modellen op de markt brengen. De modellen die we in Spanje mochten rijden waren dan ook allemaal deel van de Softail-lijn, al zien ze er geen van allen hetzelfde uit of rijden ze vergelijkbaar.’
Veel van hetzelfde maar toch ook niet, begrijp ik dat goed?
‘Ja daar komt het misschien wel op neer. Het zorgt ervoor dat je als potentiële klant je geen zorgen hoeft te maken over de technische kwaliteit van het rijwielgedeelte of het motorblok aangezien die een heel veel modellen hetzelfde is. Zo kun je dus een keuze maken uit de verschillende modellen op basis van jouw persoonlijke voorkeuren. Zithouding, uiterlijk en natuurlijk speelt ook je budget een grote rol. In veel gevallen kun je de verschillende modellen nog wel kiezen met twee verschillende motorblokken – de 107 en 114 – mocht je voor een motor willen gaan die krachtig is of juist nog krachtiger. Dat maakt het stukken makkelijker in mijn ogen. Daarbij hebben ze onderhand voor iedere zithouding wel een model op de markt. De Fat Bob bijvoorbeeld heeft met zijn brede stuur het effect dat je hem als een dikke powercruiser of misschien zelfs streetfighter kan rijden, terwijl de Sport Glide een wat ontspannen houding geeft zonder het sportieve gevoel te verliezen, waarmee het neigt naar een sporttour. Voor ieder wat wils.’
Maar hier is Harley-Davidson toch al veel langer mee bezig?
‘Jazeker, het is niet zo dat dit idee pas twee jaar geleden volledig omarmd is. Wat ik echter wel merk is dat de focus echt op nieuwe ideeën is komen te liggen. Overigens is de hoeveelheid van de diversiteit ook noemenswaardig. De Amerikanen hebben met het More Roads to Harley-Davidson project een doelstelling van ongeveer honderd nieuwe modellen in tien jaar. Twee jaar onderweg hebben we inmiddels twintig modellen mogen verwelkomen, dus wat dat betreft liggen ze goed op schema. Maar de grootste stappen moeten nog genomen worden. Voor nu is het voornamelijk binnen de platformen dat je nieuwe modellen herkent. De volledig elektrische LiveWire is daarop een uitzondering. In Spanje kreeg ik de kans om mijn eerste ervaring met dit model op te doen. In één woord? ‘Bijzonder’. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat dit model van een van de meer conservatieve merken in motorland komt. Het is tot nu toe misschien het beste voorbeeld van Harley’s doelstelling om volledig nieuwe markten aan te boren. Iemand die met het milieu bezig is zou voorheen niet snel met een Harley-Davidson gezien worden – om maar even controversieel taalgebruik in te zetten – maar nu kan het maar zo.’
Nog tachtig te gaan, wat verwacht je daarvan?
‘Een heleboel. Zoals gezegd moeten de grootste stappen nog gezet worden. Groots, omdat die echt buiten de gebaande paden worden gezet. De LiveWire zal zeer hoogst waarschijnlijk aan de basis staan van meer elektrische modellen. Heel ver in de toekomst daarvan kunnen we nog niet kijken maar door alle moeite die Harley-Davidson erin heeft gestoken zal dit platform niet zomaar op een rangeerspoor geparkeerd worden. Dichterbij in de toekomst staat in ieder geval de eerste naked van het merk: de Bronx. Een ‘lichte’ motor met een cilinderinhoud van 975 cc. Het zal misschien wat lijken op de Street Rod die we een aantal jaar geleden al mochten verwelkomen. Nog extremer is de Pan America, de eerste allroad van Harley-Davidson. Beide modellen zullen eind dit jaar worden gepresenteerd voor modeljaar 2021 en de verwachtingen zijn dan ook hoog.
Fotografie: Harley-Davidson
Goedendag,
Ik werk bij Harley-Davidson Amsterdam en er klopt iets niet in het artikel.
De Bronx die eind dit jaar gaat komen heeft geen 750cc, maar 975cc.