De eerste lading pekel ligt reeds over het Nederlandse wegennet en dus is het voor menigeen tijd om de motor in de winterstalling te zetten. Sommigen maken daar een heel ritueel van, anderen halen gewoon de sleutel eruit, vergeten de motor voor een poosje en plukken daar in het voorjaar de ellende van.
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn en met de vijf tips die we je hieronder geven, sta je volgend jaar bij de eerste zonnestralen startklaar:
1. Was je motor en poets ‘m netjes. Vuil trekt vocht aan, vocht zorgt voor roest en helemaal bij stilstand gaat dat aardig rap. Kortom, zet ‘m schoon weg. Dat scheelt je niet alleen in het voorjaar, je motor blijft er ook echt mooier door. Een motorhoes of een oud hoeslaken beschermt prima tegen stof. gebruik geen plastic zeil, daar blijft vocht onder hangen.
2. Haal je accu los en zet ‘m op een warm plekje. Vergeet ‘m niet eens in de maand of twee maanden even bij te laden of zet ‘m gewoon aan de druppellader.
3. Zorg dat je tank tot de nok toe gevuld is. Waar benzine zit, kan geen condensvorming optreden die roest veroorzaakt. Zeker met de huidige benzine en het aandeel hydrofobe (wateraantrekkende) ethanol daarin, is water en dus roest in de tank een steeds vaker voorkomend probleem. Het aftappen van je carburateurs (indien nog aanwezig), voorkomt startproblemen en vergomming door oud geworden benzine.
4. Ververs alvast de olie. Niet alleen staat je motor dan startklaar, oude olie bevat verontreinigingen en zuren die bij langdurige stilstand op je motorblok kunnen invreten.
5. Bekijk de staat van je banden en ketting en tandwielen. In de winter hebben motorzaken het rustig en halen ze vaak je motor ook nog gratis of voor weinig op voor een grote beurt. Profiteer hiervan, want zodra het voorjaar begint en je zin krijgt om te gaan rijden, dan bedenken alle andere motorrijders precies hetzelfde. Topdrukte bij de motorzaken dan en dus langer wachten tot je kunt rijden.