woensdag 30 oktober 2024

Vijf caferacers die er ook in 2024 toe doen

Hoewel er discussie is of fabrieksgebouwde caferacers daadwerkelijk caferacers zijn, heeft deze motorstijl enthousiaste volgers over de hele wereld weten te boeien vanwege de schoonheid van het ontwerp. Wij hebben vijf fabrieksgebouwde caferacers ‘geselecteerd’ die er toe doen.

Het Wraque: een caféracer met karakter en persoonlijkheid

Triumph Thruxton RS Final Edition

  • Prijs: v.a. €21.195
  • Motor: 1200cc parallel-twin
  • Vermogen: 103 pk

Dit limited edition model markeert het einde van een tijdperk door de iconische Triumph caferacer te vieren met een exclusief Competition Green kleurenschema met handgeschilderde gouden streep, waarbij alle bekende en geliefde Thruxton-details behouden blijven, zoals het solo zadel, Monza-stijl tankdop en roestvrijstalen tankriem.

De Thruxton staat al lang bekend door de combinatie van klassieke caferacer-esthetiek en moderne technologie met functies als ride-by-wire. Daarbij blijft de Final Edition de 103 pk sterke motor van de reguliere RS gebruiken.

Triumphs beslissing om de Thruxton-lijn af te sluiten met deze speciale editie onderstreept de nalatenschap en betekenis van het model in de caferacer-scene, wat de reden is waarom het een plaats op deze lijst verdient.

Royal Enfield Continental GT 650

  • Prijs: v.a. €9.499
  • Motor: 648cc-parallel-twin
  • Vermogen: 47 pk

Een ander bekend Brits merk (eigenlijk Indiaas) in de caferacer-scene; de Continental GT 650 heeft aan populariteit gewonnen vanwege zijn authentieke vintage ontwerp, prestaties en uitzonderlijke prijs-kwaliteitsverhouding.

Het 2024 model is een knaller omdat het een nostalgische rijervaring uit de oude doos biedt en je kunt natuurlijk niet ontkennen dat het eenvoudige en klassieke ontwerp het perfecte canvas biedt voor degenen die hun motoren verder willen personaliseren.

De 648cc-paralleltwin geeft hem voldoende pit met moderne voorzieningen zoals elektronische brandstofinjectie, ABS-remmen en telescopische vork, dus je zult genieten van een veilige maar opwindende rit.

BMW R nineT Racer S

  • Prijs: v.a. €20.990 (R 12 nine T)
  • Motor: 1170cc lucht/olie-gekoelde boxer
  • Vermogen: 110 pk

Hoewel BMW voor 2024 de R 12 nine T heeft uitgebracht, is de BMW R nineT Racer S – niet meer leverbaar – nog steeds een favoriet die retro-styling combineert met moderne prestaties. De BMW werd geproduceerd tussen 2017 en 2019, maar valt op door zijn opvallende retro-ontwerp dat geïnspireerd is op sportmotoren uit de jaren 70.

Aangedreven door een 1170cc lucht/olie-gekoelde boxer met 110 pk en 116 Nm koppel, geven de spaakwielen, de half-fairing en gestrekte rijpositie een uitgesproken caferacer-look. Door de clip-ons is de rijpositie helaas nogal oncomfortabel.

Desalniettemin combineert de Racer S old school-charme met die goede, oude BMW-techniek, waardoor hij een populaire keuze is ondanks zijn korte productieperiode.

Wie geniet er nu niet van een lekker luchtgekoelde boxer en indrukwekkende handling?

Yamaha XSR900 GP

  • Prijs: €15.099
  • Motor: 890cc-triple
  • Vermogen: 119 pk

We houden echt van het uiterlijk van de 2024 Yamaha XSR900 GP. Deze moderne motorfiets vangt de essentie van Yamaha’s racesuccessen terwijl het gebruik maakt van geavanceerde technologie en prestaties, met een half fairing en seat hump geïnspireerd op Yamaha’s Grand Prix-racers uit de jaren ’80, met een opvallende achterkant en cockpit in retro-stijl.

Je geniet van moderne voorzieningen zoals een 5-inch full-color TFT-display, Bluetooth-connectiviteit en verschillende weergavethema’s.

De motor is uitgerust met Yamaha’s 890cc CP3-motor, goed voor 119 pk. Hij heeft ook een twee weg quickshifter, cruisecontrol en geavanceerde elektronica zoals een zes-assige IMU, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, ABS, wheelie control en een motor slip regulator voor verbeterde rijveiligheid.

Maar het beste is: hij is concurrerend geprijsd (relatief gezien) met een vanafprijs van €15.099. De motor heeft het allemaal en heeft nauwelijks iets anders nodig. Als je een racer én een caferacer-liefhebber bent, dan zou dit wel eens de motor voor jou kunnen zijn.

Ducati Scrambler Nightshift

  • Prijs: v.a. €13.590
  • Motor: 803cc L-twin
  • Vermogen: 73 pk

Ter afsluiting de 2024 Ducati Scrambler Nightshift: een elegante, hoogwaardige motorfiets die hulde brengt aan klassieke caferacers terwijl het de nieuwste Italiaanse techniek en ontwerp incorporeert.

Wat we er in het bijzonder leuk aan vinden, is het slanke ontwerp dat ook een klassieke soberheid brengt. De volledig zwarte spaakwielen en minimale LED-indicatoren geven hem een ingetogen look die zegt: ‘Ik heb de power, maar ook de klasse.’

De Nightshift wordt aangedreven door Ducati’s 803cc L-twin met 73 pk en 65 Nm koppel, wat genoeg vermogen levert voor stedelijke ritjes en opgewekte tochten in het buitengebied

Net als de andere motoren in Ducati’s vloot, is de Nightshift uitgerust met een 4,3-inch TFT-display, ride-by-wire gasklep en moderne elektronica zoals ABS en tractiecontrole. Smartphone-connectiviteit maakt deel uit van het Ducati-multimediasysteem.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen