donderdag 19 september 2024

Vier minuten vragenvuur na onze test van Yamaha Y-AMT

Automaten zijn de nieuwe trend in de motorwereld. Honda heeft al jaren de DCT-transmissie met dubbele koppeling, Yamaha had de FJR met een semi-automaat, BMW introduceerde haar nieuwe ASA-systeem, Kawasaki voorziet haar hybride modellen van een automaat, en Yamaha doet nu mee met de Y-AMT. Ze werken allemaal op hun eigen manier en zijn technisch erg interessant, maar de grote vraag is: rijdt Yamaha’s automaat ook lekker? We gingen naar Catalonië, Spanje om het uit te zoeken.

Motor.NL: Euh… Yamaha Y-AMT? Dat zegt ons niks.

Gijs Gilis: “Heel grappig. Y-AMT staat voor Yamaha Automated Manual Transmission en het systeem is eigenlijk heel simpel. Een elektromotor neemt het schakelen over en een andere elektromotor bedient de koppeling, allemaal aangestuurd door een computer. Door deze eenvoud weegt het systeem slechts 2,8 kg, en nee, dat merk je echt niet tijdens het rijden. Het hele pakket is netjes geïntegreerd in de bestaande motor- en frameopstelling, waardoor de motorfiets niet breder wordt.”

Y-AMT: slechts 2,8 kg extra

Motor.NL: Oké, tot zover kunnen we volgen. Wat is er technisch nog meer bijzonder aan dit systeem?

Gilis: “Goed zo, hou die aandacht erbij! Het systeem werkt samen met de quickshifter die standaard op de MT-09 zit, en maakt gebruik van een veer in de schakelstang. Het resultaat? Een schakelwissel van maar 0,1 seconde. Een vingerknip, dus. Een koppelingshendel ontbreekt, net als de versnellingspook bij je linkervoet. Alles regel je met je handen.”

Geen versnellingspook

Motor.NL: Genoeg theorie, hoe rijdt dat systeem nou in de praktijk?

Gilis: “Als je voor het eerst met een automaat rijdt, heb je vaak even tijd nodig om eraan te wennen. Dat was hier totaal niet het geval. Je bent er meteen mee weg. Je kunt kiezen voor een volledig automatische stand, of zelf schakelen met een schakelaar bij je linkerhand. Opschakelen met de wijsvinger, afschakelen met de duim of beide met de wijsvinger.”

Geen koppelingshendel, wel schakelaars die je bedient met linkerduim en -wijsvinger.

Motor.NL: Kies je dan meestal voor automatisch, of is het toch leuker om zelf te schakelen?

Gilis: “Op lange rechte stukken en in dorpjes schakelde ik de bak steeds weer naar de automatische stand. Daar doet hij het echt geweldig. Hij schakelt niet te snel op, zoals de DCT-bak van Honda in de D-stand, en de schakelmomenten zijn heel natuurlijk gekozen. Wanneer we wat sportiever gingen rijden, schakelden we over naar de sportieve modus van de automaat, en ook dat ging prima. Maar niet altijd perfect.”

Vanaf de andere kant, schakelen kan met duim of wijsvinger

Motor.NL: Kun je dat uitleggen?

Gilis: “Zelfs in de sportieve ‘D+’-stand schakelt de automaat meestal op het juiste moment, maar hij schakelt niet terug als je vol gas geeft en een lagere versnelling nodig hebt. Gelukkig heb ik daar een trucje voor gevonden, dat ik in de ‘Eerste Test’ zal onthullen. Bij sportief rijden is handmatig schakelen met je vingers een stuk leuker. Het systeem werkt zo snel en intuïtief dat je je linkervoet met pensioen kunt sturen. Y-AMT is echt een openbaring. Het systeem werkt fantastisch en is als optie verkrijgbaar voor slechts 500 euro extra.”

Wisselen tussen automatische of manuele stand, en een ‘Mode’ knop voor twee verschillende rijmodi in AT.

Motor.NL: We zijn benieuwd hoe de markt erop gaat reageren. Jij gaat nu zeker automatisch naar de bar? Waarom vragen stellen als we het antwoord al weten…

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen