KTM maakt het niet makkelijk voor de 890 SMT. Die motor moet namelijk de legendarische 990 SMT opvolgen. Een machine die door velen bejubeld wordt omwille van zijn karakter, rij-eigenschappen en complete pakket. Een heuse opgave dus voor de nieuwe 890 SMT, die Gijs Gilis op een zonnig Sardinië mocht testrijden.
De SMT ziet eruit als een 890 Adventure met 17-inch wielen. Is het dat ook?
‘Gedeeltelijk wel, maar er is nog extra werk verricht om de Adventure om te vormen tot een SMT. De 17-inch wielen waren de eerste stap, andere vering de tweede. Het motorblok is ook dat van de Adventure, maar de SMT is getuned om wat meer koppel in het middengebied te hebben. Verder is hij vooral verfijnd om het stuurkarakter ‘strak te krijgen’.’
Goed sturen was het grote pluspunt van de oude SMT. Hoe zit dat met de nieuwe?
’Die verandert nog steeds van richting als een supermoto. In het snelle overgooien blinkt hij echt uit, maar ook de stabiliteit op hoge snelheid is prima. De lange veerweg vooraan én de veel te agressief aangrijpende voorrem zorgen wel voor wat onbalans bij het aanremmen voor de bocht of het bijremmen in de bocht. De SMT duikt dan naar voren en de machine raakt wat van de wijs. Eenmaal in de bocht is het dan ook verstandig om je achterrem zoveel als mogelijk te gebruiken.’
Klinkt als een issue. Was er geen oplossing voor?
‘Wel, normaal raken je rechtervingers gewoon de remmen van de machine aan waarmee je rijdt. Maar op de SMT bleef het eerste aangrijpingspunt te fel gedurende de 230 testkilometers. Toch vonden we een soort van oplossing door de veren zowel voor- als achteraan wat harder te zetten, waardoor het duikgevoel verminderde. Het zorgde uiteindelijk voor een nog fijner en vooral veel strakker sturende motor. En dat was nodig ook…’
Drie puntjes vragen voor meer uitleg. Vertel!
‘KTM had een hillclimb uitgestippeld op een van de vele bergen op Sardinië. Dus volledig afgezet en zonder verkeer. Daarop konden we zien wat de SMT écht in zijn mars had, en we kunnen alvast verklappen dat we met een brede lach op ons gezicht over de finish reden. Vol vertrouwen hard rijden en op een enigszins veilige manier de limieten opzoeken; de SMT is dat alvast niet verleerd.’
Klinkt allemaal fantastisch, maar ik heb je nog niets horen vertellen over het toerkarakter van de SMT. Hoe zit het daarmee?
‘Hij heeft cruisecontrol, een comfortabel zadel en de mogelijkheid om er koffers (van de Adventure) aan te hangen. Dat zit dus al goed. De windprotectie met het standaard, minieme windscherm is… miniem. Er is wel een middelhoog en hoog scherm optioneel beschikbaar (ook van de Adventure), dus echte reizigers zullen dat ongetwijfeld bestellen. We zullen er eens een lange toeristische rit mee moeten maken als we weer thuis zijn.
Staat genoteerd. Veel plezier daar!