De vier grote steden vragen het kabinet en de Tweede Kamer op bijna alle stadswegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen. De laatste jaren hebben steden zelf deze maximumsnelheid al op steeds meer plekken ingesteld.
Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag doen hun oproep in een brief aan het kabinet. De verlaging van de maximumsnelheid zou de wegen veiliger moeten maken.
De 30-kilometerweg is al ruim twintig jaar in opmars. Volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) nam het aandeel 30-kilometerwegen binnen de bebouwde kom tussen 1998 en 2008 toe van 15 tot 70 procent. In het afgelopen jaar besloten onder meer Leiden en Gouda de maximumsnelheid op veel wegen te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur.
CBR: Motorrijlessen gaan na 17.00 uur gewoon door
Binnen de vier grote gemeenten geldt op iets meer dan de helft van de wegen momenteel 30 kilometer per uur als maximumsnelheid, schrijven ze. Ongeveer 80 procent van de ongevallen vindt in deze steden plaats op wegen met 50 kilometer per uur als maximumsnelheid.
Minder verkeersdoden
Volgens de SWOV levert een verlaging van de snelheid tot 30 kilometer per uur ‘een aanzienlijke veiligheidswinst’ op. In 2020 kwamen 610 mensen om in het verkeer. Het grootste deel van de dodelijke verkeersongelukken vond plaats op 50-kilometerwegen binnen de bebouwde kom: ruim een kwart.
Bron: BNR / SWOV