Foto’s: Victory
Dit is ‘m: de Combustion. Toen Victory in november op de EICMA in Milaan de Ignition onthulde liet het ook al weten dat er een derde model zou komen op basis van Project 156 waarmee ze eerder dit jaar in de Pikes Peak International Hill Climb meestreden om de zege. Project 156 is een studiemodel waarop de nieuwe 1200cc V-Twin op werd uitgeprobeerd. De volgende in lijn is de Ignition. Deze werd gebouwd door Urs Erbacher – een bekende dragracer – en zou de ‘Europese kijk op een cruiser’ zijn. Dit, omdat Erbacher oorspronkelijk uit Zwitserland komt. De Combustion is juist de Amerikaanse kijk op het concept en is gebouwd door Zach Ness (zoon van Cory Ness) van Arlen Ness Motorcycles. Beide motoren worden aangedreven door het nieuwe vloeistofgekoelde, 1200cc, 60 graden V-Twinblok met vier kleppen per cilinder.
Tijdens de bouw van de Combustion werd Ness geïnspireerd op Amerikaanse musclecars met enrom veel kracht en een relatief laag gewicht. Ness: “Ik wilde een motorfiets creëren die snel, licht en klaar voor de aanval is bij het volgende groene licht”.
De Combustion werd vandaag onthuld op de International Motorcycle Show in New York. Op deze beurs zijn ook de Ignition en Project 156 te zien.
[justified_image_grid ids=23009,23010,23011,23012,23013,23014]