Kawasaki heeft een driejarige overeenkomst getekend met de Amaury Sport Organisation (A.S.O.) als officiële motorleverancier van de Tour de France en 21 andere wielerevenementen. Deze samenwerking is niet nieuw, maar een hernieuwing van een relatie die teruggaat tot 1976. In de jaren tachtig leverde Kawasaki de GTR1000 als ondersteuningsmotor, terwijl in recentere jaren de 1400GTR deze rol vervulde.
De nieuwe overeenkomst loopt tot en met 2027 en omvat naast de Tour de France ook prestigieuze evenementen zoals Paris-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik, La Vuelta en diverse andere klassiekers en etappekoersen. Voor al deze wedstrijden levert Kawasaki 45 Versys 1100’s die gemiddeld 20.000 kilometer per jaar zullen afleggen.
Kawasaki’s waterstofverbrandingsmotor schrijft geschiedenis op Le Mans
De Versys 1100: speciaal uitgerust voor wielersporten
De keuze voor de Versys 1100 is niet toevallig. Deze veelzijdige motor is specifiek geselecteerd vanwege zijn geschiktheid voor de diverse terreinomstandigheden tijdens wielerwedstrijden. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de Versys 1100 een grotere cilinderinhoud (van 1043 cc naar 1099 cc) en meer vermogen (van 120 pk naar 135 pk).
De viercilinder levert 135 pk bij 9.000 tpm en 112 Nm koppel bij 7.600 tpm. Met zijn langere veerwegen, elektronische rijmodi en cornering management functies is de motor uitstekend toegerust voor de snelle afdalingen, steile bergpassen en ruwe kasseienstroken die kenmerkend zijn voor wielerwedstrijden als de Tour de France.
Meer dan alleen marketing
De hernieuwde samenwerking gaat verder dan alleen het leveren van motorfietsen. Shigemi Tanaka, president van Kawasaki Motors Europe, benadrukt de toewijding van het merk aan schone energie en ecologische verantwoordelijkheid. Kawasaki investeert aanzienlijk in waterstoftechnologie en streeft naar koolstofneutraliteit in zijn binnenlandse activiteiten tegen 2030.
‘Kawasaki wordt altijd geassocieerd met de kleur groen, wat perfect aansluit bij onze toewijding aan schone energie, alternatieve brandstoffen en innovatie in transport,’ aldus Tanaka. ‘De Tour de France, samen met de 21 andere evenementen waaraan we zullen deelnemen, biedt een wereldwijd platform om zowel menselijke als mechanische prestaties te tonen in een ecologisch verantwoorde omgeving.’
Strategische waarde voor beide partijen
Voor de A.S.O. is de terugkeer van Kawasaki een belangrijke ontwikkeling. Yann Le Moënner, algemeen directeur van A.S.O., benadrukt de essentiële rol van motorfietsen bij het waarborgen van de veiligheid en het soepele verloop van wielerwedstrijden. ‘Motorfietsen spelen een essentiële rol op elk niveau: veiligheid van de renners, bevoorrading, voertuigregulering, wedstrijdmanagement en mediadekking.’
De samenwerking is daarmee niet alleen een sponsordeal, maar een strategische afstemming van waarden en doelstellingen. Kawasaki krijgt een wereldwijd podium om zijn technologie en duurzaamheidsambities te tonen, terwijl de Tour de France profiteert van betrouwbare, hoogwaardige motorfietsen die de veilige en soepele werking van de races verzekeren.
De eerste Tour de France onder deze nieuwe samenwerking vindt plaats van 5 tot 27 juli 2025, waarbij de Kawasaki Versys 1100 een cruciale rol zal spelen in de ondersteuning van dit iconische sportevenement.
Afbeelding: Kawasaki