KTM heeft een geautomatiseerde transmissie (AMT) gepatenteerd, die nieuwe mogelijkheden biedt in combinatie met de Bosch-radar. De versnellingsbak, die in mei 2024 zonder problemen werd gebruikt in de aankomende 1390 Super Adventure R tijdens de Erzbergrodeo, gaat waarschijnlijk eind 2024 in productie en komt in ieder geval als optie op de markt.
KTM heeft een elektronisch aangestuurde transmissieblokkering bedacht als parkeerrem, in plaats van een aparte parkeerrem in het remsysteem. De combinatie van een geautomatiseerde versnellingsbak en een centrifugaalkoppeling is op zich niet nieuw, maar KTM zou hiervoor een patent kunnen krijgen.
KTM’s supermoto-suprematie: 450 SMR 2025
De ingebouwde stappenmotor in de transmissie kan ook automatisch schakelen, wat de rijder met één druk op de knop kan bedienen. De Rekluse-koppeling maakt de koppelingshendel overbodig, maar het schakelpedaal blijft behouden om indien nodig de automaat te ‘overrulen’.
Bosch presenteerde onlangs zes nieuwe functies voor radarondersteunde assistentiesystemen, waaronder Adaptive Cruise Control – Stop-and-Go (ACC S&G), die samenwerkt met de automatische transmissie. Hiermee kan de motor automatisch afremmen tot 0 km/uur en weer wegrijden met een druk op de knop of door het gas kort open te draaien.
KTM heeft laten zien dat het systeem in eerste instantie is ontwikkeld voor de LC8-V-twin motorblok, gebruikt in het 1290-platform. Met de evolutie naar 1.350 cc en de komst van CamShift zal de nieuwe transmissie ook een optie worden voor de verwachte KTM 1390 Super Duke GT en KTM 1390 Super Adventure-modellen.
Naar verwachting zal KTM de nieuwe AMT-transmissie aanbieden voor het modeljaar 2025 voor de meer toergerichte V-twin-modellen, hetzij als optie of als standaarduitrusting.