Het modellen-nieuws voor 2019 komt bizar vroeg, want ook de nieuwe ZX10R staat al klaar, en wel in drie versies – net als voorheen. Op het oog is er weinig nieuws onder de zon, maar Kawasaki heeft subtiel de evolutie voortgezet.
Net als met de voorloper(s) van de 2019 ZX10R, krijgen we opnieuw een gewone ZX10R, een ZX10R SE en een ZX10RR voorgeschoteld. Behalve dat over de hele linie nu de quickshifter standaard is – gevalletje, mag het? – is de belangrijkste aanpassing een gloednieuwe cilinderkop.
De nieuwe kop heeft in plaats van de vrij reguliere directe klepbediening nu klepslepers gekregen – BMW en Suzuki gingen Kawasaki voor met de S1000RR en GSX-R1000 respectievelijk. Kawasaki hamert er vooral op dat het ruimte biedt eenvoudig racenokkenassen met meer lift te monteren, maar het staat de fabrikant ook toe de nokkenassen qua ontwerp te verkassen in de cilinderkop. Op die manier kan men onder meer spelen met de klephoek en kan de cilinderkop desgewenst compacter gemaakt worden.
Dat er een extra stukje bewegend metaal tussen de nokkenas en de klep komt, zou logischerwijs onderaan de streep extra massa moeten betekenen, maar met name de stoterbussen die tussen de klepsleper en de klep zitten kunnen lichter gemaakt worden omdat deze niet langer direct aangestuurd wordt en aan minder heftige krachten blootgesteld worden. Kortom, waar je zou verwachten dat de massa en inertie toenemen, neemt het juist af. Als gevolg kan het blok meer toeren maken en daarmee ook meer vermogen en koppel afgeven.
Cijfertjes
Het nieuwe kopontwerp maakt dus meer toeren vrij, waardoor het vermogen met 3 pk toeneemt ten opzichte van de voorganger, het koppel klimt eveneens, en wel tot 114,9 Nm. Als enige van de drie krijgt de ZX10RR als WSBK-homologatiemodel ook nog titanium drijfstangen, die per stuk liefst 102 gram lichter zijn dan de standaard exemplaren. Even 408 gram minder aan roterende massa in het blok. Bij toerentallen van tegen de 14.000 tpm is dat wel merkbaar. Op papier levert het de RR nog een extra paardenkracht op en bijna een volledige extra newtonmeter ook. Overigens zou de ZX10RR op snelheid door de RAM air-inlaat liefst 214 pk moeten leveren…
Prijzen zijn vooralsnog niet bekend, maar reken er maar op dat ze wel iets hoger uit zullen vallen dan de huidige vanafprijs van 20.699 euro, 25.999 euro en 22.999 euro voor respectievelijk de ZX10R, ZX10R SE – met Showa’s dynamische vering – en de ZX10RR – waar er overigens maar 500 van gemaakt worden.
Foto’s: Kawasaki & Motor.nl
[justified_image_grid ids=27533,27534,27535,27536]