Behoorlijk in het nieuw, deze BMW F800R. De basis, dus het motorblok en het rijwielgedeelte, zijn licht aangepast, en het uiterlijk is vooral aan de voorzijde vernieuwd. Zo is de karakteristieke asymmetrische koplamp verdwenen en maakte plaats voor een gewone enkele lamp.
De paralleltwin is hetzelfde gebleven, maar het 798cc-motorblok levert nu door aanpassingen aan injectie en in- en uitlaat iets meer vermogen: 90 pk @ 8000 toeren per minuut. Door de eerste twee versnellingen korter te maken is de F800R op de eerste meters een stukje agressiever en sneller geworden.
De upside-down voorvork maakt het rijwielgedeelte iets sportiever, maar het is ons nog onbekend of deze vork instelbaar is. Door een iets ander stuur, een 10-millimeter lager zadel en anders geplaatste voetsteunen is de zitpositie ook anders ten opzichte van de ‘oude’ F800R.
De F800R staat vanaf begin februari bij de dealer en de vanafprijs is € 10.100.