Vlak voordat wij op het circuit van Almeria de nieuwe Yamaha YZF-R6 onder onze kont geschoven krijgen, maakt Yamaha het vermogen van de verbeterde supersport bekend. Dat werd ook wel eens tijd, want de rest van de specificaties hadden we al. Wat hij ging kosten bijvoorbeeld (€15.999). Of welke elektronica er allemaal op zit (veelal geleend van grote broer R1). Alleen het vermogen ontbrak.
Dat wordt 118,4 pk bij 14.500 tpm. Is dat veel? Mwah. Minder dan de opgave voor de R6 van modeljaar 2016 (123,7 pk). Kunnen we dan concluderen dat hij minder vermogen heeft? Yamaha vertelt er niet voor niets bij hoeveel accessoires –legaal en minder legaal- er zijn ontwikkeld om meer uit de R6 te halen. Is het dan echt zo weinig?
Het valt inderdaad wat tegen. Helemáál ongeschonden bleek de R6 niet, nadat hij door de de Euro4-mangel werd gehaald. Nu kan de nieuwe elektronica nog een groot verschil maken. Misschien kan dat het topvermogen uitsmeren over een wat breder toerengebied en is dat hogere getal van de 2016-R6 ineens niet zo spannend meer. Dat en meer gaat Peter Politiek vast te weten komen. Hij test namelijk de nieuwe supersport deze week nog voor ons jullie uit.