De verkoop van nieuwe motorfietsen is in 2018 voor het vijfde jaar op rij gegroeid en bereikte het hoogste niveau sinds 2009. Afgelopen jaar werden 13.104 nieuwe motoren geregistreerd en dat is 2,9 procent meer dan in 2017, zo blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Net zo fijn: de vakhandel verkocht in 2018 bovendien 15,2 procent meer tweedehands motorfietsen.
Ondanks dat de verkoopaantallen van voor de economische crisis (16.954 stuks in 2008) vooralsnog uit zicht lijken, is het aantal registraties voor het vijfde jaar op rij gestegen. Ook de verkoop van gebruikte motorfietsen zat in 2018 in de lift; de vakhandel verkocht 42.490 occasions aan particulieren, oftewel 15,2 procent meer dan in 2017. De handel tussen particulieren onderling daalde met 4,1 procent, hetgeen laat zien dat kopers vooral op zoek zijn naar de zekerheid van een professioneel verkoopadres. Het totaal aantal motorfietsen in Nederland bedroeg op 1 januari dit jaar 734.610 en dat is ruim 9.500 meer dan een jaar geleden. Sinds 2011 is het motorpark niet zo hard gegroeid als afgelopen jaar.
Volgens BOVAG en RAI Vereniging zien steeds meer mensen de voordelen van de motorfiets op dagelijkse basis in relatie tot bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. Dat blijkt ook uit de stijgende populariteit van voornamelijk de zwaardere modellen met een cilinderinhoud van meer dan 1.000 kubieke centimeter, waarbij comfort en gebruiksgemak voorop staat.
De markt voor elektrische motoren lijkt ook langzaam los te komen. Van alle 13.104 registraties, waren 185 elektrisch (1,4 procent marktaandeel). In 2017 lag dit aantal nog op 129 (1 procent marktaandeel) en in 2016 op 75 registraties (0,6 procent marktaandeel). Met de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in 2019, verwachten RAI Vereniging en BOVAG dat het aantal elektrische motoren ook in 2019 stijgt.