UPDATE 08-07-2020: Kawasaki verkoopstop weer opgeheven
Kawasaki heeft vannacht om 0.00 uur per direct de verkoop stopgezet. Een bepaald soort weekmaker in gebruikt kunststof is mogelijk een inbreuk op de REACH-verordening van de EU. REACH stelt de richtlijnen vast voor de productie van en handel in chemische stoffen.
Kawasaki-dealers kregen gisteravond te horen dat er per direct een stop is op de verkoop van alle motorfietsen. Over de verkoop van onderdelen en accessoires is nog geen duidelijkheid, laat Kawasaki-woordvoerder Frank Zoontjes weten. Als bijvoorbeeld kunststoffen vervangingsdelen en accessoires ook een inbreuk op de verordening zijn, zou dat de laatste strohalm voor dealers zijn, waarmee de verkoop echt volledig stil zou komen te liggen.
“De berichtgeving is cruciaal de komende dagen”, benadrukt Zoontjes. “Momenteel ligt de focus op het uitzoeken welke producten – welke motoren – wellicht wel verkocht mogen worden. Zodra we daar duidelijkheid over hebben, communiceren we dat uiteraard meteen!”
Dat Zoontjes aan de telefoon op het verplichte nummer van ‘Hoe is het?’ reageert met; ‘Nou, mijn dagen zijn wel eens beter geweest…’, spreekt boekdelen over de situatie. De verkoopstop treft namelijk niet alleen de motorfietsen-tak van Kawasaki. Heel Kawasaki Heavy Industries ligt stil. De Japanse industrie-gigant moet dus in haar gehele proces inventariseren of de desbetreffende weekmakers gebruikt zijn. Een enorme opgave en een enorme klap.
KAWASAKI WORDT DOOR DE VERKOOPSTOP NIET ALLEEN GETROFFEN IN DE MOTORFIETSEN-TAK…
Normaliter is Kawasaki vooral van de kleur groen, maar het taalgebruik zal momenteel nog net wat kleurrijker zijn dan anders. “Het is hier niet heel gezellig, nee. Mijn collega van de sales heeft de hele dag al dealers aan de lijn. Bijvoorbeeld met de vraag of je een motorfiets die verkocht is voor middernacht, nog mag uitleveren? Maar vooral welke motoren er nog wel verkocht mogen worden. Dat zoeken we nu dus uit”, aldus Zoontjes. Overigens krijg je je recent gekochte motor dus nog wel gewoon uitgeleverd. Geen zorgen wat dat betreft. Loop je vandaag de dealer binnen in de hoop een Z900 of Versys 1000 te scoren, dan is het voor nu even een ander verhaal.
‘ER ZIJN NATUURLIJK OOK GEWOON MENSEN DIE NIET AAN HUN MOTOR LIKKEN…’
Het probleem zit hem in regelgeving rondom de productie van en handel in chemische stoffen. Deze wetgeving is voornamelijk bedoeld om mogelijk schadelijke chemische stoffen te weren in kinderspeelgoed en verpakkingsmaterialen voor de voedselindustrie. Kunststoffen producten waarbij een kans bestaat dat de gebruiker de desbetreffende weekmakers binnen zou kunnen krijgen. Met mogelijke complicaties voor de gezondheid. “Kawasaki is een Japans bedrijf dat niet het risico neemt, dat andere merken misschien wel zouden nemen. Hoe je die stoffen dan binnen zou krijgen…? Tja, er zijn natuurlijk ook gewoon mensen die niet aan hun motor likken”, stelt Zoontjes cynisch. “Binnen het bedrijf kiest Kawasaki er dan toch voor op safe te spelen. Juist omdat er heel veel waarde gehecht wordt aan het product. Dat het zeker allemaal goed en veilig is.”
Over hoe lang de verkoopstop gaat duren, durft Zoontjes niks te zeggen. “We moeten nu eerst goed onderzoeken hoe en wat. We hopen binnen zeven dagen meer duidelijkheid te hebben, naar zowel de dealer als de klant.”
Als Kawasaki één ding mee heeft in deze immense klap, is het de kracht van het moederbedrijf. De verkoopstop treft hier alleen al Kawasaki Nederland zelf – en de Europese tak in hetzelfde pand -, de dealers én de klant die zijn zinnen op een groene machine gezet had. Wereldwijd moet het hele bedrijf doorgelicht worden en zo groot als het moederbedrijf Kawasaki Heavy Industries is, zit ook daar de kracht.
KOMENDE DAGEN ZAL KAWASAKI UITZOEKEN WAT DE VERVOLGSTAPPEN ZIJN EN DIT COMMUNICEREN NAAR DE DEALERS EN DE MARKT.
Kawasaki’s motorfietsen zijn maar een minuscuul deel van wat KHI doet. Alles van ruimtevaarttechniek en enorme tanker-schepen, tot vliegtuigen, treinen en bijvoorbeeld zelfs tunnelgravers aan toe. Een technisch miljardenbedrijf dus. Aan een gebrek aan expertise zal het oplossen de huidige problemen niet liggen. Dat heeft Kawasaki allemaal in huis. Het stemt in elk geval hoopvol.
Komende dagen zal Kawasaki uitzoeken wat de vervolgstappen zijn en dit communiceren naar de dealers en de markt.
het duurt gemiddeld 2 jaar voordat een Richtlijn vanuit Europa wordt en is geïmplementeerd door de lidstaten. En daar zou Kawasaki nu pas achter komen ? iemand heeft zitten slapen…