Vorig jaar vielen er 540 verkeersdoden in België. Dit is ver verwijderd van het doel van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030, zoals uitgesproken op de laatste Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid. Met de verkiezingen in aantocht, stelt Vias twaalf specifieke maatregelen voor om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Sommige daarvan zullen vooral motorrijders aanspreken.
Nultolerantie voor alle bestuurders
Vias stelt voor om de huidige limiet van 0,5 promille alcohol te vervangen door een nultolerantie. Dit sluit aan bij het beleid van lik-op-stuk. Naast een verbod op lachgas voor niet-medische of technische doeleinden, pleit Vias ook voor meer drugscontroles in het verkeer.
Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?
Een rijbewijs met punten
Vias wil het langverwachte puntenrijbewijs invoeren, iets dat in veel EU-landen al bestaat. Ze beweren dat dit minder recidive zou opleveren, in tegenstelling tot het huidige systeem met GAS-boetes. Ook pleiten ze voor digitalisering van het rijbewijs, zodat geldigheid direct zichtbaar is in een centrale database.
Flitsen vanaf 3 km/u of 3 procent boven de snelheidslimiet
Momenteel wordt er pas geflitst vanaf een overschrijding van 6 km/u of 6 procent boven de 100 km/u. Vias stelt voor dit te verlagen naar 3 km/u of 3 procent, wat makkelijk haalbaar is met de huidige infrastructuur.
Verbod op waarschuwingssystemen
Systemen zoals Waze en Coyote (vergelijkbaar met Flitsmeister), die vaak snelheidscontroles melden, zouden volgens Vias verboden moeten worden. Ze stellen dat dergelijke waarschuwingen onaangepast rijgedrag in de hand werken.
Camerasysteem tegen gsm-gebruik achter het stuur
Een ander voorstel is het invoeren van camerasystemen die controleren op gsm-gebruik tijdens het rijden. Dit zou volgens Vias veel ongelukken kunnen voorkomen.
Verder pleit Vias voor duidelijkere verkeersinfrastructuur, een helmplicht voor e-steps, meer trajectcontroles bij wegenwerken, en beloningen voor goed rijgedrag, zoals waardebonnen voor voorbeeldige bestuurders.
Afbeelding: motornieuws.be
Verkeersveiligheid???
Ik denk eerder aan staatskas spijzen. Moest het geïnde geld nu nog aan betere wegen besteed worden zou ik er nog kunnen inkomen.