De Duitse veringsspecialist Bilstein heeft aangekondigd dat ze de motorwereld gaan betreden.
Bilstein mag dan een bekende naam zijn in de autowereld, hun prestaties in de wereld van de tweewielers zijn minder bekend.
Na het maken van schokbrekers en vorken voor motoren in de jaren 70 en 80 heeft de firma zich sindsdien gericht op vier wielen. Tot nu toe. Bilstein heeft aangekondigd dat het start met de productie van veringssystemen voor high-performance motoren, te beginnen met de BMW S1000 RR.
Op dit moment wordt de motormarkt gedomineerd door drie grote spelers: Öhlins, Showa en WP. Het zou uit oogpunt van concurrentie goed zijn wanneer zich nog een vierde speler aandient: Bilstein dus. Vooralsnog beperkt Bilstein zich op de aftermarket en blijft een serie volledige OEM-onderdelen mogelijk toekomst. Officieel is nog met geen woord gerept over een ander motormerk dan BMW dat de Bilsteinkit als OEM zal overnemen, maar dat lijkt onwaarschijnlijk.
De vorken en achterschokdempers zijn naar verluidt al zo’n vijf jaar in ontwikkeling. Tijd genoeg om er serieus veel ontwikkelingskilometers mee te rijden op de openbare weg en op het circuit. Een officiële releasedatum is niet bekend, maar neem aan dat de nieuwe producten later dit jaar worden geïntroduceerd. De prijzen voor de Bilstein-producten zijn ook nog niet bekend gemaakt. Je kunt je voorstellen dat ze vrij competitief moeten zijn om wat markt van de eerder genoemde drie af te snoepen.
Bilstein begon al met het maken van veringssystemen in de jaren twintig van de vorige eeuw. Echte groei makte het merk na 1945 toen het meebewoog met de in hoog tempo ontluikende auto-onderdeleninsustrie. Sindsdien is Bilstein eerste montage op Porsche, Lamborghini, BMW, Ford, Jaguar, Lotus en Mercedes.