Human Friendly Transmission; dat het nodig is… Mensvriendelijk is de Honda DN-01 zeker. Alleen op enkel gebruiksvriendelijkheid kom je er niet, blijkt wel. De DN-01 ontbeerde elke vorm van conventie en daarmee aantrekkingskracht.
Maar wat is die Human Friendly Transmission überhaupt? In een bijzondere wending besloot Honda het 680cc-blok uit de Transalp- en de Deauville – een motorblok dat terug te leiden is tot de Honda VT500 uit 1982 – te koppelen aan een bijzondere versnellingsbak. Bijzonder dekt de lading niet. De transmissie van DN-01 is namelijk middels een centrifugaalkoppeling gekoppeld aan een oliepomp die weer een hydromotor aanstuurt. Hoe veel olie de motor gevoerd wordt, bepaalt de acceleratie. Megaslim en waanzinnig praktisch. Mensvriendelijk dus.
Honda paste de HFT-techniek al langer toe op haar landbouwvoertuigen en quads, maar met de DN-01 kwam de techniek op straat terecht. Het was het pièce de résistance van de hele motor, die met zijn lage zit meer een cruiser is dan wat anders. Zo anders dan de norm, sprak de motor niet aan. Te anders.
Hoe toegankelijk de DN-01 motorrijden maakt…
Dat terwijl MOTO73-testredacteur Barry van Amersfoort bij de introductie in Italië in 2008 lovend was over hoe toegankelijk de DN-01 motorrijden maakt. Tegelijkertijd erkent Barry dat het aparte uiterlijk de drempel wat ophoogt. Dat de 13.490 euro verkoopprijs het geen koopje maakte, hielp ook niet.
De Honda DN-01 was van meet af bestemd om de meningen te verdelen, gemaakt om te polariseren. Helaas leek de DN-01 daardoor ook gedoemd om te mislukken. Verkopen deden ze mondjesmaat en nog altijd zijn de tweedehandjes – zoek goed, er staan er nog met spreekwoordelijk ‘nul op de teller’ te koop af en toe – aardig aan de prijs.
Zeg nou zelf; met dat bijzondere uiterlijk, die bijzondere techniek en de bijzonder kleine verkoopaantallen, kan de Honda DN-01 wel eens een veel gezochte youngtimer worden.
Foto’s: Honda