Als je een motorfiets wilt die eruitziet als een hardtail, maar toch is uitgerust met een achtervering, dan bouwt Harley-Davidson wat je zoekt – een Softail. En dit jaar viert de Softail serie zijn 40-jarig bestaan.
Het originele Softail-rijwielgedeelte werd ontworpen door ingenieur Bill Davis, die het ontwerp bedacht als een custommodificatie voor zijn old skool Super Glide met stereo achtervering. Harley-Davidson verwierf de rechten op Davis’ ontwerp en bracht in 1984 het eerste Softail model uit, de FXST. Het was ook het einde van het Ironhead-tijdperk, aangezien het Evolution-blok zijn intrede deed in de Big Twins en Sportster-modellen. De FXST was een van de eerste EVO-aangedreven modellen.
Harley-Davidson viert grootse Europese rally
Nu, vier decennia later, gaat de Softail0-lijn nog steeds als een dolle. Hoewel deze motoren over het algemeen styling als prioriteit hebben, en prestaties op de tweede plaats, zijn sommige van Harley-Davidson’s snelste modellen Softails – specifiek de Fat Bob 114 met zijn usd-voorvork en krachtige 114ci Milwaukee Eight en de Low Rider ST, met zijn ’thug bike’ styling, Milwaukee Eight 117ci en usd-voorvork.
De Softail-lijn omvat ook de Softail Standard, de Street Bob bobber, de Low Rider S clubstyle, de Pro Street-gestileerde Breakout, de retro Heritage Classic 114, de Fat Boy 114 -modellen en de Sport Glide.
We kijken uit naar wat Harley-Davidson als jubileummodel gaat brengen, wat een jubileum, laat je niet ongemerkt aan je voorbijgaan. Op de foto staat de allereerste Softail, uit 1984.
Voor een overzicht van de huidige Harley-Davidson Softail-modellen, check je de website.