Het lijstje met gesloten crossbanen in België is eindeloos aan het worden. Neeroeteren (de Kiezelgroeve), Tielt-Winge (Yamaha Motoland), Westerlo, Welden, Kluisbergen, Ronse (de Hootond), Bocholt, Waasmunster, Moerbrugge, Dessel (Witte Berg), Lummen, Gelmen, Waanrode, Zwartberg, Overpelt, Willebroek, Windham, Meeuwen, Weelde, Wielsbeke, Vlierzele, Denderwindeke, Sint-Katelijne-Waver, Helchteren, Watou, Rotem, As, Lanklaar, Eindhout-Laakdal, Wachtebeke, Roosdaal, Zottegem, Zwartberg, Tremelo, Sint-Lievens-Esse en zo kunnen we nog wel even verder gaan.
In Wallonië oogt het totale plaatje van gesloten circuits niet veel beter. Francorchamps, Flobecq, Walcourt, Perwez, Nivelles, Bastogne, Stockem (Arlon), Virginal, Bonneville, Retinne, Havré, Chapelle lez Herlaimont, Ressaix, Libin, Dürler, Oleye, Maubray, Flemalle, enzovoorts.
Toen in 2006 het voortbestaan van De Kiezelgroeve in Neeroeteren ernstig in gevaar kwam, werd vanuit de buurt het initiatief ‘Red de motorcross’ gestart. Uniek, want er werd door omwonenden eens niet actie gevoerd om een circuit te sluiten maar om het open te houden.
Tijdens het afgelopen Autosalon in Brussel hield ‘Red de motorcross’ een bijzonder actie. Onder het motto ‘zuurstof voor de motorcross door zuurstof voor de natuur’ werden er speciale CO2-bomen verkocht. Met succes want er gingen er honderden over de toonbank. Daarnaast was er veel interesse van de autoliefhebbers en ook werden er veel T-shirts, stickers en petten verkocht voor het goede crossdoel. De grote kaart met alle verdwenen circuits sinds 1980 maakte veel indruk.
Aan het einde van de beurs wilde ‘Red de motorcross’ symbolisch een verkochte boom overhandigen aan een politicus van een groene partij. Helaas kon (of wilde) niemand. Jammer, want dan hadden ‘de groenen’ kunnen zien dat motorcross niet altijd de grote boeman is… Lees meer op www.reddemotorcross.be.
Foto: ANP