In de autowereld is CO2-uitstoot een hot item. In de motorwereld nog niet, maar het kan niet lang duren voordat er ook bij motoren paal en perk aan het brandstofverbruik wordt gesteld. Variabele compressie kan dan één van de antwoorden zijn.
Op het internationale automotorensymposium in Wenen lieten autofabrikanten onlangs de laatste snufjes zien waarmee ze hun motoren nog schoner en nog zuiniger gaan maken. Ze moeten wel, want vanaf 2021 mogen de auto’s uit het assortiment van een autofabrikant gemiddeld maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. In 2030 moet de uitstoot zijn gehalveerd. De uitstoot van vrachtwagens moet in 2025 met vijftien procent zijn gedaald en in 2030 met dertig procent. Motorfietsen zijn tot nu toe buiten schot gebleven, al komen er in 2020 wel beduidend strengere emissienormen. Daarnaast heeft Europa doelen gesteld aan de gehele CO2-uitstoot: die moet in 2020 25 procent lager liggen dan in 1990 en in 2030 moet dat 49 procent minder zijn. Ga er dus maar van uit dat motorfietsfabrikanten binnenkort ook de wacht wordt aangezegd en dat het verbruik flink omlaag moet.
Verbruik omlaag
Hoe kun je het verbruik van een motor omlaag krijgen? Het eenvoudigst is het downsizen van de krachtbron. Een kleinere motor verpompt namelijk minder lucht en heeft minder wrijvingsverliezen. Hij is daarmee vanzelf al zuiniger. Een andere manier is de krachtbron zodanig tunen dat hij trekkracht levert bij toerentallen die je in de praktijk werkelijk rijdt. Dat doet Honda bijvoorbeeld met de NC750-serie. Dat gaat ten koste van het topvermogen, maar laten we even reëel zijn: alles boven de 70 pk trekt van 0 tot 100 in ongeveer 3,5 seconden en om 130 te rijden, heb je maar 30 pk nodig. Wie 100 pk heeft, heeft dus al een overvloed aan vermogen. Wie 180 pk heeft, heeft voornamelijk iets om in de kroeg over op te scheppen, ten koste van de efficiency en de zuinigheid bij de snelheden die je in Nederland kunt en mag rijden. Tenzij je variabele kleptiming hebt, want dan kun je bij lage toerentallen een kleptiming kiezen die een bruikbaar koppel en een laag verbruik oplevert, terwijl je bij hoge toerentallen een kleptiming kiest die een hoog topvermogen oplevert.
MOTO73 15/16-2019
Wil je meer lezen over variabele compressie? Hoe kun je bijvoorbeeld de compressieverhouding verhogen? En hoe valt te verklaren dat een motor bij een hoge compressie efficiënter werkt? Je leest dat (en nog heel veel meer) in MOTO73 15/16-2019. De editie is maar liefst 132 pagina’s dik! Koop het nummer hier online in de webshop. Het nummer is ook tot en met woensdag 14 augustus verkrijgbaar in de winkel.
Foto: Iwis
Tekst: Peter Aansorgh