zaterdag 19 april 2025

Vanaf vandaag strengere kledingeisen praktijkexamen motor

Het is de tijd van goede voornemens en hopelijk staat op dat lijstje je motorrijbewijs halen (mocht je dat uiteraard nog niet hebben…). Let dan even goed op! Vanaf 1 januari 2025 zijn sneakers niet meer toegestaan bij een motorpraktijkexamen, tenzij het goedgekeurde motorsneakers zijn of de sneakers enkelbedekkend zijn en tot de categorie werkschoen S3 of hoger behoren. Dit meldt het CBR en die kunnen het weten.

Hank Buyck haalde als 76-jarige zijn motorrijbewijs

Vanaf 1 mei 2024 golden al aangepaste eisen voor de kleding bij het praktijkexamen motor. Een helm met vizier of bril was al verplicht gesteld én de controle hiervan wordt onderdeel van het ontvangstgesprek met de kandidaat. Ook werden er aanvullende eisen opgesteld zodat duidelijker is waar een beschermende uitrusting aan moet voldoen. Per 1 augustus 2024 is het bovendien ook verplicht om knie-, heup-, elleboog- en schouderprotectoren te dragen.

Om onduidelijkheden rondom schoeisel weg te nemen, gelden vanaf vandaag dus nog extra regels.

Schoeisel dat wel is toegestaan
Stevige, enkel bedekkende schoenen gemaakt van voldoende slijtvast materiaal. Dat zijn bijvoorbeeld bergschoenen van stevig leer, Timberlands of werkschoenen die enkelbedekkend zijn. Sneakers zijn alleen toegestaan als het goedgekeurde motorsneakers zijn of als deze voldoen aan de criteria enkelbedekkend en behoren tot de categorie werkschoen S3 of hoger.
Schoeisel dat niet is toegestaan
Schoeisel gemaakt van onvoldoende slijtvast materiaal, met een uitrekbare band of met onvoldoende bescherming rondom de enkel. Dat zijn bijvoorbeeld Chelsea boots, Allstars of Nike Air Jordans, aldus het CBR.

Vanaf 1 januari 2025 wordt een kandidaat niet toegelaten tot het AVB- en AVD-examen als deze schoeisel draagt zoals hierboven beschreven onder ‘niet toegestaan’. Het is maar dat je het weet!

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

4 Reacties

  1. Heel erg goed, had veel eerder moeten gebeuren, niet alleen tijdens examen, maar ook tijdens de gehele rijopleiding, en met uitleg waarom, wat mij betreft met plaatjes hoe het Niet moet, en de gevolgen.
    Ik verbaas me ook enorm waarom er nog steeds zoveel mensen in korte broek, t-shirt en slippers op een motor zitten, dit zou in mijn optiek strafbaar moeten zijn.
    Ik rij motor vanaf 1977, maar altijd met een volledig pak aan met protectie, goede helm, handschoenen en laarzen aan.

  2. Helemaal eens met e.bovenlander
    Ook ik kom deze stommelingen ,want dat zijn het, regelmatig tegen als het mooi weer is
    Rijden met van die Nike of welk merk dan ook schoenen en dan gewoon blote enkels.
    Ze snappen niet dat afgeschaafde gewrichten nooit meer , zoals een botbreuk wel , genezen en je dus voor de rest van je leven op zijn minst mank loopt .
    Of van die sukkels die in korte broek slippers en hemd rijden maar dan wel handschoenen aan hebben.
    Ik rij zelf al 1983 motor en de laatste jaren altijd met handschoenen, doorwaai jas ,airbagvest en motorschoenen aan ook al is het nog zo warm.
    Want het is nog steeds zo je hoeft het zelf niet te doen een ander kan je ook omver kegelen.
    En dan krijg je weer het standaard antwoordt.
    Ik had u niet gezien.
    Maar daar koop je natuurlijk niets voor.
    Jij voelt het en zit met de shit.

  3. Helemaal mee eens en ja, veel te laat. Als je wel eens hebt gezien wat ‘bloot’ motorrijden aan schade kan veroorzaken dan bedenk je je wel twee keer voordat je in korte broek, t-shirt en slippers op de motor gaat rijden. We gaan er allemaal vanuit dat ons niets kan gebeuren maar de statistieken laten een ander beeld zien. Je kunt beter een paar uurtjes zweten in een beschermende pak (dat hoeft tegenwoordig ook al niet meer in een doorwaai pak) dan maanden liggen in Beverwijk (brandwondencentrum). Ook ik heb het wel eens gedaan maar dat voelde helemaal niet lekker en de bochten werden dan haaks ipv lekker soepel en vloeiend. Wees wijs en ga goed beschermd op pad en pas op voor diegenen die jou niet zien.

  4. Oké het gaat hier om de veiligheid (lees gezondheid) van de Motorrijder (bestuurder), maar wat heeft het voor nut. Op de ene dag doe je examen met correct schoeisel en als je geslaagd bent doe je voortaan aan je voeten wat jij vind dat voldoende is. Zolang de zorgverzekering niet aangeeft dat jouw verwondingen (ontstaan door een Motor ongeval welke wel door jouw schuld is ontstaan) niet vergoed wordt heeft deze hoe goed dan ook bedoelde regel totaal geen zin. Deze regel is weer eens een duidelijk bedenksel van een Ambtenaar die bij de koffie automaat last van een hersenscheet had.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen