Het duurt niet lang meer voordat het MotoGP-geweld losbarst op het circuit van Aragon. Dit circuit staat op de kalender sinds 2010 en wordt gezien als technisch erg veeleisend. Motorland Aragon in Spanje vormt een uitdaging voor de remmen van de MotoGP-machines. We deden met een beetje hulp van MotoGP-remmenleverancier Brembo een kleine analyse van het circuit.
De lengte bedraagt 5,077 kilometer. De snelste rondes werden gereden door Spanjaarden, maar de hoogste topsnelheid door Stefan Bradl, 341.6 km/u in 2013. Op het circuit wordt tegen de klok in gereden en kent veel linker bochten. Volgens Brembo is het circuit erg belastend voor de remmen en krijgt daarom een moeilijkheidsscore van 4 op 5. Vooral in het eerste gedeelte van het circuit wordt veel gevraagd van de remmen. Dit komt doordat de remmen eigenlijk nauwelijks de tijd krijgen om af te koelen.
Qua g-krachten is bocht 16 één van de zwaarste. Ze remmen hier af van zo’n 343 km/u naar 146 km/u. De coureurs hebben hier 246 meter voor nodig en remmen deze afstand over 4 seconden. De rijders krijgen hierbij 1,5 g te verwerken. Ook de eerste bocht vormt een uitdaging voor het remsysteem. De maximale kracht die op de remhendel wordt uitgeoefend moet 7 kilogram zijn, om te kunnen afremmen van 288 km/u naar 86 km/u in 4,9 sec. MotoGP-rijders verminderen in deze bocht dus ruim 200 kilometer in snelheid.