Als je nog steeds kriebels in de buik krijgt als je naar ‘de dokter’ moet, en telkens als je het getal ’46’ spot een inwendig vreugdesprongetje maakt, dan is deze Yamaha R1 ongetwijfeld de motor waar je altijd al van hebt gedroomd. De Valentino Rossi Road/Track Replica die Crescent Yamaha heeft gebouwd is niet enkel een erg geslaagde ode aan de negenvoudige wereldkampioen MotoGP. Het is ook een erg exclusieve, limited edition replica die heus niet enkel uitpakt met z’n looks…
Geen groentjes
Crescent Yamaha is met deze bijzondere R1 allerminst aan z’n proefstuk toe: de Britse motordealer bouwde vorig jaar een Jonathan Rea special edition R1 (65 stuks) die lovend werd onthaald. En nu moet deze exclusieve Valentino Rossi Tribute Edition de nodige motorharten in vervoering brengen. Met z’n indrukwekkende blauw-geel-zwarte lakwerk bijvoorbeeld, dat is ontwikkeld en aangebracht door de toppers van Dream Machine. De livrei is geïnspireerd op de R1 GYTR VR46 Tribute die Yamaha in 2021 voor Rossi bouwde. Het geheel is afgekruid met een groot VR46-logo op de snuit.
Voorbeschouwing MotoGP 2025: superteams in de koningsklasse
Straatlegaal?
Zoals het een YZF-R1 betaamt, is ook deze telg uitgerust met Yamaha’s iconische 998cc viercilinder crossplane-motor. Die presteert in deze bijzondere versie z’n originele vermogen van 200 pk. Leuk meegenomen: zowel de achteruitkijkspiegels, richtingaanwijzers als de nummerplaathouder zijn behouden. Zo kan je niet enkel circuitdagen meepikken (als je dat al zou willen, op deze one-off), maar ook zonder problemen de openbare weg op. En toch is het niet al uiterlijk vertoon dat de klok slaat: zowel de ophanging, remmen als rijeigenschappen kregen een grondige update met het oog op scherpere rondetijden.
Topcomponenten
Zo werd de standaard KYB-voorvork geüpgraded naar een instelbare Öhlins NIX 30-voorvork en de achterschokdemper werd vervangen door een Öhlins TTX36. Om het gevaarte af te remmen, kan je rekenen op Brembo GP4RX-remklauwen en Brembo-hoofdcilinders, die een remgevoel op MotoGP-niveau moeten bieden. Om de gesmede zevenspaaks Marchesini M7RS-wielen liggen Pirelli Diablo Supercorsa SP-high-performancebanden. Dat om het ongeveerde gewicht aanzienlijk te verminderen en de wendbaarheid en grip te verbeteren.
Zonder kat
Een kort afgezaagde Akrapovič-demper is het eindpunt van een raceuitlaat zonder zonder katalysator. Goed voor een moddervette soundtrack én de nodige gewichtsbesparing, dus. GB Racing-protectoren beschermen je nieuwe oogappel tegen elke potentiële valschade.
WSBK-ervaring
Als je de gelukkige bent die deze machine op de kop kan tikken, dan krijg je voor je centen – omgerekend 42.075 euro – niet enkel een motor, maar ook twee VIP-tickets voor het WSBK. Daarmee kan je bij een wedstrijdronde naar keuze langsgaan bij de hospitality van het Pata Maxus-team, om de race in alle rust en luxe te volgen. Mooi extraatje! Wil je de Valentino Rossi Road/Track Replica in levenden lijve zien? Dan moet je even het Kanaal over naar de Crescent Yamaha-showroom in Verwood (ten noorden van Bournemouth). Of je klikt hier voor meer info en contactgegevens.