zaterdag 23 november 2024

Ultieme Bobber volgens Fred Krugger

Als Fred Krugger iets maakt, weet je vooraf dat het geweldig mooi wordt. De Belg vervaardigt al jaren briljante, oogstrelende en waanzinnige custommotoren. Toen Triumph Benelux hem dan ook vroeg om op basis van een Bonneville Bobber een motor te maken die geschikt is voor flat track acceleratieraces hadden ze goud in handen. Het eindresultaat onderstreept het vertrouwen dat Triumph in Krugger heeft.

Extra tank
Zoals altijd is er meer gebeurd in de werkplaats in Basse Bodeux dan je op het eerste gezicht ziet. De benzinetank is 40 mm lager om nog dichter op het blok te liggen.  Het leverde de noodzaak op voor een extra tank om de injectiepomp te herbergen. Deze tank zit onder het zadel geplaatst en is vrijwel onzichtbaar. De tankdop is verzonken in de gewone benzinetank om de vloeiende lijn van de tank te accentueren. De zadelsteun is omgedraaid en opnieuw bekleed met een zadelovertrek van Wildhog.

Voorvork ingekort
De wielbasis neemt met 75mm toe, de hoogte juist met 45 mm af.  Het frame zelf is ongemoeid gelaten. De voorvork is duidelijk zichtbaar ingekort met 38 mm om het race-aspect te benadrukken. De luchtfilterkast maakt plaats voor kelken. We raden Triumph aan om dat idee direct te jatten. Het voor- en achterspatbord zijn volledig nieuw vormgegeven exemplaren die oorspronkelijk van de Speedmaster komen.

Lekker shoppen
Triumph heeft Krugger waarschijnlijk vriendelijk ingefluisterd dat hij ook wat fabrieksaccessoires moest gebruiken. Onder het motto ‘wie betaalt, bepaalt’ voldeed de Belg aan dat verzoek. Hij gebruikte onder meer:  handvaten, led verlichting met aluminium sierrand, olievuldop, voorremkapjes en een steun voor de koppelingskabel. Krugger deed niet alleen boodschappen bij Triumph, maar kocht ook: Procross velgen, remschijven van Arlen Ness, gefreesde kelken,  knipperlichten, stuurgewichten, Inox uitlaten en megafoondempers en Dunlop Sportmax banden met speciaal profiel.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen