Het was groot feest in het hoofdkwartier van Motor.NL in Hilversum. Familie, partners en vrienden zwaaiden TeamNL uit dat van 4 t/m 10 september in Albanië Nederland vertegenwoordigt tijdens de Internationale BMW GS Trophy.
Rond 18 uur gloeiden de kolen rood. De bbq was gereed en als een soort van hongerige horde vleeseters keurde het door BMW en Motor.NL uitgenodigde gezelschap het sissende vlees op de gril. Sappige biefstukken, gekruide satéstokjes, runderworstjes van de échte slager; voor vegetariërs was het een gruwel, maar voor carnivoren het paradijs. Aangevuld met heerlijke salades was het een heerlijke maaltijd, daar was iedereen het over eens. Toch verschoof het middelpunt van de belangstelling al snel van vlees naar mens
Remy Zwemmer, Michael Kersten en Willem Vermeulen zijn de drie leden van TeamNL dat de Nederlandse eer verdedigt tijdens de Internationale GS Trophy van 4 t/m 10 september in Albanië. Maar wie zijn deze mannen eigenlijk? We hebben ze alle drie dezelfde vragen gesteld.
En, zijn jullie al een beetje zenuwachtig?
Willem: ‘Nee, want onze voorbereiding is zeer goed verlopen dus dan hoef je niet zenuwachtig te zijn. Ik kijk er wel enorm naar uit!’
Remy: ‘Ik – nog – niet. Heb er wel heel veel zin in!’
Michael: ‘Nee, ik denk wel dat ik op het moment dat ik in het vliegtuig stap, door het dak zal gaan. Als ik op de motor stap, heb ik er geen last van, want dan ben ik super geconcentreerd.’
Wordt dit echt het grootste avontuur uit jullie leven?
Willem: ‘Ik heb er al best wat grote avonturen op zitten, maar dit wordt er zonder twijfel wel eentje om nooit te vergeten.’
Remy: ‘Waarschijnlijk niet, maar laten we hopen van wel!’
Michael: ‘Mike on the bike is al zes jaar het grootste avontuur van mijn leven. Maar dit is wel een moment waar een kroontje op staat.’
Hoe zien die laatste dagen voor vertrek eruit?
Willem: ‘In het laatste weekend hebben we nog een laatste teamtraining en dan vooral zorgen dat we goed uitgerust zijn.
Remy: ‘We hebben nog een training in Meppen een paar dagen voor vertrek. Daarna een beetje rust pakken en een beetje de basics oefenen. Altijd goed.’
Michael: ‘Die zien er bij mij superrommelig uit. Nog trainen op 28 augustus en de dagen daarna is het wel focussen, want het verloopt nogal chaotisch door het enthousiasme.’
Volgens mij zijn jullie beter voorbereid dan ooit. Hoe kijken jullie daar zelf naar?
Willem: ‘We zijn echt heel goed voorbereid, inderdaad, en werken goed samen als een team.’
Remy: We hebben natuurlijk veel gedaan in de voorbereiding. Alles wat belangrijk was in onze ogen hebben we getraind tegen de tijd dat we naar Albanië gaan. Daar moeten we het alleen nog even laten zien, haha.’
Michael: ‘Daar kijk ik pas na afloop van de wedstrijd naar. Ik probeer zoveel mogelijk in het moment te leven. Ik kijk vooral naar wat team doet. Kijken naar de sterke punten van elkaar. Daarvanuit weer leren waar de minpunten zitten en die bijschaven.’
Hoeveel uur zit er inmiddels in de voorbereiding?
Willem: ‘Dan heb je het over vier jaar lang een paar keer per week trainen, dus best wat uren inmiddels.’
Remy: ’39.454 uur ongeveer. En nog een paar minuten. Persoonlijk probeer ik dagelijks wat te doen. Als je dit bij elkaar optelt over de periode komen er heel wat uurtjes uit.’
Michael: ‘De voorbereiding zit vooral in mijn hoofd. Bij mij is het een lifestyle, ik rijd iedere dag motor. Het is mijn leven.’
Zijn er verbeterpunten zo vlak voor vertrek?
Willem: ‘Niet zo zeer een verbeterpunt, maar we moeten vooral goed blijven communiceren.’
Remy: ‘Er zijn altijd verbeterpunten, maar in grove lijnen niet.’
Michael: ‘Ik heb de afgelopen zes weken met de motor gereisd. Deze laatste maand ga ik plankgas trainen volgens een zelfgemaakt schema.’
De vorige GS Trophy werd verreden met F850GS’en. Nu is de keuze (weer) gevallen op de R1250GS. Zijn jullie blij met deze overstap?
Willem: ‘Ja zeker, de 1250 is veel meer motor en ik heb de afgelopen jaren vrijwel alleen maar op een R1200GS gereden, dus dat past veel beter.’
Remy: ‘Zeker, ik heb zelf ook een boxer waar ik veel op getraind heb. Fijn dat het een zelfde motoratie is waar ik al ervaring mee.’
Michael: ‘Ja, want ik heb inmiddels een paar ton op deze motor gereden, omdat ik er zelf een heb. Het is mijn droommotor.’
Wanneer zijn jullie na afloop tevreden?
Willem: ‘Als we alle drie ongedeerd met een grote trophy in onze handen staan.’
Remy: ‘Met de eerste plaats en mooie momenten.’
Michael: ‘Wanneer je genoten hebt. Mijn motto is altijd “Ik spaar geen centen, maar momenten”.’
Laatste vraag, spreken jullie inmiddels vloeiend Albanees?
‘Po sigurisht, haha! (Ja, natuurlijk! – redactie’
Remy in het kort
Remy Zwemmer is 26 jaar, komt uit Zandvoort en werkt als Project Manager. Al in 2020 deed hij een poging zich te kwalificeren voor de Indoor GS Trophy. Dat beviel hem zo goed, dat hij met zijn GS en met een andere deelnemer intensief trainde voor de selectie voor de GS Trophy 2022. Zijn trainingspartner slaagde er jammer genoeg niet in zich te kwalificeren, maar het duo sloot een hechte vriendschap.
Michael in het kort
Michael Kersten komt uit Valkenswaard en is 33 jaar. Als Mike on the Bike ondersteunt Michael mensen bij hun motortochten, die ze ook direct met hem kunnen boeken. Zijn vader deed hem zijn GS cadeau, die gewoon perfect bij zijn avontuurlijke geest past. Na meer dan 47 bereisde landen en 400.000 kilometer kan je wel eens vergeten hoe je eigenlijk met motorrijden bent begonnen. Het doet er ook niet toe, want alleen als hij slaapt, zit Michael niet op zijn motorfiets.
Willem in het kort
Willem Vermeulen is 31 en komt uit Baarle Nassau. Hij verdient zijn geld in een bedrijf dat expeditievoertuigen produceert en expedities organiseert. Reizen en avonturen hebben hem altijd al in de ban gehouden en in de GS heeft hij de perfecte bike voor deze twee passies gevonden.
De Trophy in het kort
Ruige gebergten, brede dalen, wilde rivieren, diepe wouden en een prachtige kust: BMW Motorrad brengt de International GS Trophy van 4 tot en met 10 september 2022 naar Albanië. Zeven dagen puur avontuur. Zeven dagen waarin twee jaar aan voorbereiding zijn gestoken. Elke coureur krijgt maar één keer de kans om aan de International GS Trophy mee te doen. Maar het is geen klassieke race, want in de uitdagende challenges, waarin de deelnemers hun kennis en rijvaardigheid bewijzen, gaat het vooral om teamgeest en vaardigheid. En de weg erheen wordt gekenmerkt door nachten in de tent onder de sterrenhemel, unieke landschappen en culturen, evenals nieuwe vrienden uit de hele wereld. Oftewel: helemaal de #SpiritofGS.