We hebben de afgelopen jaren veel 660cc middengewichten zien opduiken. Allereerst introduceerde Aprilia haar volledig nieuwe paralleltwin, die de RS 660 supersport, Tuono 660 naked bike en Tuareg 660 ADV aandrijft. Triumph volgde op de voet en paste zijn oude Street Triple-motor aan voor de Trident 660 en Tiger Sport 660. Nu lijkt het erop dat het Chinese Voge ook in actie komt met een 660 RR sportmotor.
Het nieuws komt rechtstreeks van een Voge distributeursvergadering in China, waar een presentatie slide enkele sappige details achter het nieuwe project weergeeft. Terwijl Aprilia de voorkeur geeft aan de twin lay-out en Triumph vasthoudt aan zijn driedubbele voorkeur, kiest het Chinese merk voor de traditionele route met een inline vier. De presentatie onthult niet het vermogen en het koppel van de middelzware twin, maar vermeldt wel een topsnelheid van meer dan 200 km/u en een tijd van 0-100 km/u van 3,5 seconden.
Voge 525 ACX: de ultieme concurrent voor de Honda CL500?
Om de 660 RR tot stilstand te brengen, gebruikt Voge dubbele Brembo vierzuigerremklauwen vooraan, terwijl het rubber van Pirelli’s Diablo-familie voldoende grip biedt voor zowel de straat als het circuit.
Het technische pakket bestaat uit tractiecontrole en ABS. Gebruikers kunnen die instellingen regelen via het TFT-scherm van de 660 RR. Natuurlijk past de scherpe styling bij de supersport categorie, maar dat roept de vraag op: waar zal de Voge 660 RR in de markt passen?
Gezien de beschikbare gegevens en specificaties verwachten we niet dat de nieuwkomer rechtstreeks zal concurreren met beproefde supersporten als Kawasaki’s ZX-6R, Honda’s CBR600RR of Suzuki’s GSX-R600. Met zijn viercilindermotor betwijfelen we ook of hij veel Aprilia RS 660-klanten zal weglokken. Toch zou de Voge 660 RR een middenweg kunnen vinden tussen deze twee middengewichten. De enige manier om daar echt achter te komen, is als Voge het nieuwe model lanceert.