maandag 3 februari 2025

Twee uitvoeringen van KTM 390 Adventure: R voor offroad, X voor asfalt

Ondanks de grote crisis waar het bedrijf mee te maken heeft, blijft KTM nieuwe modellen voor het jaar 2025 presenteren. Na de lancering van de Enduro R en SMC R in de versies 125 en 390, is nu de 390 Adventure aan de beurt, het instapmodel van de Travel-familie, dat vernieuwd is op het gebied van uiterlijk, rijwielgedeelte en blok. De twee versies zijn: de 390 Adventure R, die meer gericht is op offroad gebruik, met design en kleurstellingen geïnspireerd door de motor die de Dakar heeft gewonnen, WP-ophangingen met lange veerwegen en wielen van 21“/18”; de 390 Adventure X heeft daarentegen een meer straatgerichte benadering en onderscheidt zich door de oranje kunststof onderdelen met speciale graphics en de 19“/17” lichtmetalen velgen.

KTM verkoopt alle aandelen MV Agusta aan familie Sardarov

De basis is uiteraard dezelfde en de carrosserieën zijn identiek: een kuipruitje en een instrumentenpaneel geïnspireerd door rallymotoren, een metalen tank van 14 liter en LED-verlichting. De ‘in-mold’ graphics zijn bijzonder duurzaam en het materiaal van het zadel is voorzien van een textuur die de grip verbetert.

Vering, remmen en wielen verschillen

Het frame is een stalen buisframe in twee delen en is gebaseerd op het Gen 3-platform, dat ook wordt gebruikt voor de Duke-, Enduro R- en SMC R-modellen. Het is oranje gelakt op de R en zwart op de X, en is voorzien van een nieuw, aangeschroefd achterste subframe, ontworpen met het oog op offroad gebruik. De nieuwe constructie biedt meer ruimte voor de radiator en het voorwiel van 21”, en de positie van de voetsteunen is aangepast voor maximaal controle op de weg. De Adventure R heeft een voorwiel van 21 inch en is klaar voor offroad gebruik.

De 390 Adventure X mis meer gericht zijn op de weg.

De verschillende werkgebieden hebben geleid tot verschillen in vering, wielen, banden en remmen. De Adventure R heeft een WP APEX-inverted voorvork van 43 mm met een open cartridge, die zowel in compressie als extensie verstelbaar is. Achter is er een WP APEX-schokdemper gemonteerd op de swingarm, positioneel uitgelijnd, verstelbaar in preload en extensie. Zowel voor als achter is de veerweg 230 mm. De wielen zijn spaakwielen van 21“/18” met Mitas Enduro Trail E07+ banden.

De Adventure X heeft ook een WP APEX-inverted vork van 43 mm, maar deze is niet verstelbaar en heeft 200 mm veerweg, die hetzelfde is als de achterkant, die wordt geleverd met de ‘Emulsion’ WP APEX-schokdemper, deze is verstelbaar in preload. De velgen zijn van lichtmetaal met afmetingen van 19“/17” en zijn uitgerust met MRF Meteor of Apollo Trampir XR-banden die in staat zijn om licht offroad gebruik te maken, maar met een grotere straatoriëntatie.

Bybre-remmen voor beide modellen. De voorste schijf is vergroot tot 320 mm en is zwevend op de R, terwijl de remklauw op de X zwevend is, die in beide gevallen uit twee zuigers bestaat. Achter is er een schijf van 240 mm met een nieuwe enkele zuiger remklauw.

De Adventure R heeft een voorwiel van 21 inch en is klaar voor offroad.

De motor is de LC4c-ééncilinder – de kleine c staat voor ‘compact’ – die zijn debuut maakte op de 390 Duke 2024. In vergelijking met de voorgaande generatie is deze volledig herontworpen; de slag is vergroot tot 64 mm, wat leidt tot een werkelijke cilinderinhoud van 399 cc, inclusief ride-by-wire gasklepbediening en een anti-hoppers koppeling (PASC). Er worden 45 pk bij 8.500 tpm en 39 Nm bij 7.000 tpm opgegeven, met emissies conform de Euro 5+ norm. Ook is de luchtfilterkast op de Adventure aangepast om de motor hoger te positioneren, om de bodemvrijheid te vergroten. De nieuwe roestvrijstalen uitlaat heeft geen einddemper nodig en heeft geleid tot een gewichtsbesparing van 2 kg; hij is uitgerust met een dubbele katalysator en heeft actieve controle die wordt geregeld door de elektronische ECU voor de beste brandstofverbranding en optimale bedrijfstemperatuur.

Beide modellen zijn standaard uitgerust met Bosch ABS met een offroad-modus en beschikken over drie rijmodi: Street, Rain en Offroad; op de 390 Adventure R zijn de rijmodi verbonden met een bochtentractiecontrole en bochten-ABS. Op deze versie bestaat het instrumentenpaneel uit een 5″ TFT-dashboard, terwijl dat van de X LCD is. Beide zijn te bedienen via volledig herontworpen knoppen op het stuur.

Beschikbaarheid

De komst van de nieuwe motoren is gepland voor de lente. De R kost €8.860 en de X €7.036.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen