Dat Triumph een 1200cc zware scrambler zou lanceren is geen geheim, maar dat het er direct twee zijn is wel een verrassing. De 1200 Scrambler XC is ontworpen voor allroad en offroad terwijl de ruigere 1200 Scrambler XE bedoeld is voor het extremere offroad-werk. Op de foto ziet het er alvast goed uit met lekker lange veerwegen. Beide modellen beschikken over de 270° Bonneville tweecilinder die goed is voor 90 PK @ 7.400 tpm en een maximum koppel van 110 Nm @ 3.950 tpm. Het topvermogen ligt 12,5% hoger dan de Bonneville T120 en 38% hoger dan de 2019 Street Scrambler. De nieuwkomers laten zich ongetwijfeld lekker schakellui rijden. Het blok geeft het maximale koppel al af bij 3950 tpm, dat is 37,5% meer dan de Street Scrambler.
Twee primeurs
Triumph heeft twee primeurs te pakken: de Scramblers beschikken over een geïntegreerd GoPro bedieningssysteem om de bediening van de GoPro-camera te vergemakkelijken. De bediening wordt weergegeven op het TFT-dashboard en video- en fotofunctie kan via de schakelaars worden bediend. Verder introduceert Triumph een geïntegreerd turn-by-turn-navigatiesysteem van GoogleTM – het eerste samenwerkingsverband van Google met een motorfabrikant. Wanneer de route is ingesteld geven grafische symbolen op het scherm aan wanneer de motorrijder moet afslaan. Met dit systeem beschikt de rijder over een navigatiesysteem, een routeplanner, de eindbestemming en points-of-interest, zoals hotels, tankstations en restaurants.
250 mm veerweg
Beide modellen hebben een volledig instelbare Öhlins-achterschokbreker met een piggyback reservoirs. De offroad georiënteerde XE heeft een imposante veerweg van 250 mm en de gematigder XC heeft van 200 mm. De fraaie aluminium swingarm valt direct in het oog. Dat doen de radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen ook. Hopelijk voegen ze een flinke dosis peper toe aan de wat laffe remmen die Triumph normaal monteert op retromodellen. Om in het terrein een beetje goed voor de dag te komen, hebben de scramblers 21” spaakwielen met tubeless banden.
Volledig digitaal
De Scramblers hebben meer elektronica aan boord dan de gemiddelde computerwinkel. Beide modellen zijn uitgerust met een fullcolour TFT-dashboard met een klassiek design met de mogelijkheid om te personaliseren, waardoor de rijder zijn eigen naam ziet terwijl hij de motor start. Verder hebben ze tot zes rijmodi, inclusief feeststand Offroad-Pro. Triumph’s systeem voor sleutelloos starten is standaard en dat geldt ook voor cruisecontrol, verlichte schakelaars, een USB-oplaadpunt en via bluetooth geïntegreerde telefoon- en muziekbediening.
Alleen voor de XE
Qua uitrusting gaat topmodel XE nog wat verder dan de XC. Het heeft bochten-ABS, bochten-tractiecontrole (de tractiecontrole wordt automatisch geoptimaliseerd afhankelijk van de hellingshoek) en verwarmde handvatten. Als dat niet genoeg is, kun je altijd nog kiezen uit een van de tachtig accessoires. Zoals gebruikelijk komt Triumph met inspiratiesets op de proppen. Het zijn de volledig uitgeruste ‘Escape’ inspiratieset en de gestripte, offroad ‘Extreme’ inspiratieset. Ook bij de kleuren is er nogmaals keuzestress. De Scrambler 1200 XC komt in de kleurencombinatie Jet Black en Matt Black of Khaki Green en Brooklands Green. Voor de XE verzint Triumph eveneens twee poëtische kleurencombinaties: Fusion White en Brooklands Green of Cobalt Blue en Jet Black.